VIDEO: Za sesuv na D8 podle odborníků nemohl kamenolom, ale nezajištěný svah a déšť

Sesuv na dálnici D8 v Českém středohoří před šesti lety podle odborníků z Technické univerzity Ostrava způsobil nezajištěný zářez trasy dálnice ve svahu a silný déšť. Na vině podle nich nebyla těžba kamene v lomu Dobkovičky. Uvedli to ve zveřejněné videoprezentaci, na kterou ve středu upozornila organizace Děti Země. Stát v žalobě obvinil ze sesuvu kamenolom, po němž požaduje přes miliardu korun.

Dobkovičky Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sedmnáct minut dlouhá prezentace na základě inženýrsko-geologických, hydrologických, hydrogeologických a geotechnických podmínek simuluje průběh sesuvu a jeho příčiny. Ve videu odborníci z ostravské univerzity upozorňují na lokální deformace zářezu s výrony podzemní vody od roku 2009. Ve svahu se podle nich drobné trhliny půdy objevily už před sesuvem, krátce před ním vznikla velká trhlina pod železniční tratí a na okraji lomu Dobkovičky.

Za sesuv na D8 může podle posudku kamenolom, stát chce po majitelích miliardu

Číst článek

Trhliny podle odborníků způsobilo odlehčení paty svahu zářezem dálnice a nasycení zeminy deštěm v oblasti nad dálnicí až k okraji lomu. Samotný sesuv se přenesl na celý svah, přičemž zemina strhla i část skládky štěrku na okraji lomu Dobkovičky.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce po kamenolomu 797 milionů korun, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) žádá dalších 240 milionů. Stát za viníka v žalobě označil firmu Kámen Zbraslav, která vinu odmítá s tím, že sesuv byl důsledkem nevhodného umístění stavby a také nepříznivého počasí.

Stavba dálnice D8 dlouhé 92 kilometrů z Prahy přes Ústí nad Labem k hranici s Německem trvala státu více než 32 let. Poslední dvanáctikilometrový úsek přes České středohoří začali motoristé využívat v polovině prosince 2016. Kvůli nestabilnímu podloží byl ale u Prackovické estakády provoz sveden do jednoho pruhu. ŘSD jej zpevňovalo piloty a vysokotlakou injektáží betonu. V prosinci 2018 skončily práce na zpevnění svahu pod dálnicí D8. Podle některých geologů nejsou vyloučeny další sesuvy.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme