Dálnici D1 zablokovala nehoda kamionů

Sníh a vítr trápí především řidiče po celé republice. Například silničáři na Zlínsku nabádají motoristy, aby raději vůbec nevyjížděli. Ve vyšších polohách se tvoří závěje a sněhové jazyky. Obrovské problémy opět zažívá dálnice D1 na Vysočině. Na zasněžené a mokré vozovce havarovaly ráno čtyři kamiony. Ani teď nejsou následky nehody úplně odstraněny.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zasněžené silnice | Foto: Jan Rosenauer

Přestože policisté původně počítali se zprovozněním dálnice kolem poledne, podle operačního důstojníka dálničního oddělení v Beranově se problémy na 134. kilometru u Měřína zřejmě protáhnou. Nehodu nejspíš způsobil řidič holandského kamionu, který měl na návěsu naložené další nové tahače.

Podle svědků na místě nehody zřejmě rozjel náklaďák z mírného kopce od Jihlavy a při předjíždění na kluzké vozovce jel příliš rychle, zavadil o další kamion a sám skončil ve středových svodidlech, která přeskočil a zajel částečně až do protisměru.

Provoz v místě nehody řídí policie střídavě v obou směrech přes průjezd dělícím pásem.Většina řidičů však mezi 119. a 134. kilometrem jede po staré brněnské silnici 602.

Sněžení komplikuje situace i na další místech České republiky. Ve Zlínském kraji silničáři nabádají řidiče, aby nevyjížděli, pokud nemusejí. Sněžení totiž výrazně zesílilo a na silnicích všech tříd je vrstva sněhu. Jedničky jsou většinou pokryty prosolenou sněhovou kaší. Na vozovkách druhých a třetích tříd je zhruba pět centimetrů nového sněhu.

Jak ale upozornil ředitel vsetínské silniční správy Jaromír Kořistka, v Beskydech je ho až metr. "Jsou tam obrovské sněhové bariéry. Ten, kdo se dopravuje do hor je potřeba, aby měl kvalitní zimní výbavu," řekl. Před zbytečnými cestami varují i silničáři z Uherského Hradiště.

Před cestou bez zimní výbavy varují silničáři i policisté. Přesto zimní pneumatiky u nás používá přibližně třetina až polovina řidičů, podle krajů. Zbytek má buď univerzální nebo hazarduje na letních. Přitom rozdíl mezi letními a zimními pneumatikami je podle šéfa zdokonalovacích center řidičů v Mostě a ve Vysokém Mýtě Jiřího Patery zásadní.

"Zimní pneumatika se dokáže v zimním prostředí ohřát, protože v ní je velké množství přírodního kaučuku a siliky a díky samotnému provedení konstrukce a vzorku. Dokáže se prohřát pohybem po vozovce, zatáčením, zpomalováním, akcelerací a dokáže být adhezní," vysvětlil Patera.

Nepřízeň počasí sužuje prakticky celou Evropu. S velkými přívaly sněhu se potýká například Rakousko, Slovensko a Francie.

Naděžda Hávová, Petr Večeřa, Vilém Janouš, Roman Verner Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme