Dálnici D1 zablokovala nehoda kamionů
Sníh a vítr trápí především řidiče po celé republice. Například silničáři na Zlínsku nabádají motoristy, aby raději vůbec nevyjížděli. Ve vyšších polohách se tvoří závěje a sněhové jazyky. Obrovské problémy opět zažívá dálnice D1 na Vysočině. Na zasněžené a mokré vozovce havarovaly ráno čtyři kamiony. Ani teď nejsou následky nehody úplně odstraněny.
Přestože policisté původně počítali se zprovozněním dálnice kolem poledne, podle operačního důstojníka dálničního oddělení v Beranově se problémy na 134. kilometru u Měřína zřejmě protáhnou. Nehodu nejspíš způsobil řidič holandského kamionu, který měl na návěsu naložené další nové tahače.
Podle svědků na místě nehody zřejmě rozjel náklaďák z mírného kopce od Jihlavy a při předjíždění na kluzké vozovce jel příliš rychle, zavadil o další kamion a sám skončil ve středových svodidlech, která přeskočil a zajel částečně až do protisměru.
Provoz v místě nehody řídí policie střídavě v obou směrech přes průjezd dělícím pásem.Většina řidičů však mezi 119. a 134. kilometrem jede po staré brněnské silnici 602.
Sněžení komplikuje situace i na další místech České republiky. Ve Zlínském kraji silničáři nabádají řidiče, aby nevyjížděli, pokud nemusejí. Sněžení totiž výrazně zesílilo a na silnicích všech tříd je vrstva sněhu. Jedničky jsou většinou pokryty prosolenou sněhovou kaší. Na vozovkách druhých a třetích tříd je zhruba pět centimetrů nového sněhu.
Jak ale upozornil ředitel vsetínské silniční správy Jaromír Kořistka, v Beskydech je ho až metr. "Jsou tam obrovské sněhové bariéry. Ten, kdo se dopravuje do hor je potřeba, aby měl kvalitní zimní výbavu," řekl. Před zbytečnými cestami varují i silničáři z Uherského Hradiště.
Před cestou bez zimní výbavy varují silničáři i policisté. Přesto zimní pneumatiky u nás používá přibližně třetina až polovina řidičů, podle krajů. Zbytek má buď univerzální nebo hazarduje na letních. Přitom rozdíl mezi letními a zimními pneumatikami je podle šéfa zdokonalovacích center řidičů v Mostě a ve Vysokém Mýtě Jiřího Patery zásadní.
"Zimní pneumatika se dokáže v zimním prostředí ohřát, protože v ní je velké množství přírodního kaučuku a siliky a díky samotnému provedení konstrukce a vzorku. Dokáže se prohřát pohybem po vozovce, zatáčením, zpomalováním, akcelerací a dokáže být adhezní," vysvětlil Patera.
Nepřízeň počasí sužuje prakticky celou Evropu. S velkými přívaly sněhu se potýká například Rakousko, Slovensko a Francie.