Dálnici D8 chybí k dokončení jen šestnáct kilometrů
Už jen šestnáct a půl kilometru chybí k dokončení dálnice D8 vedoucí z Prahy ke státní hranici s Německem. I když se na první pohled zdá, že je to jen její malá část, lidé z obcí a měst kolem mezinárodní silnice E 55 ví své a na její dokončení čekají hodně netrpělivě. Poslední úsek dálnice D8 se pomalu, ale jistě začíná stavět.
Na šestnácti kilometrech dálnice bude kromě samotné komunikace ještě šest náročných staveb - tři mosty, dva tunely a průzkumná štola v Prackovicích. Ještě v těchto dnech brání zahájení stavby mostů ve Pchynicích a u Párně, včetně radejičínského tunelu, nepravomocná stavební povolení.
Ekologické organizace totiž proti nim vznesly námitky, a tak se čeká na rozhodnutí rozkladové komise ministerstva dopravy. Stavbaři se ale už brzy dočkají. Slibuje to náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. "Stavební povolení už jsou. V rozkladové komisi byly námitky ekologických organizací zamítnuty, to znamená, že během dvou tří dnů nabudou platnosti a budou předány zhotovitelům," řekl Hodač.
Podle původních plánů se měla tato část dálnice D8 začít stavět před třemi lety. Letos už měla být v provozu. Ekologické organizace ale bojovaly o změnu její trasy tak, aby doprava neohrožovala vzácné živočišné a rostlinné druhy v chráněné krajinné oblasti. Především jim vadila výjimka ze zákona o ochraně přírody a krajiny, kterou pro průchod chráněnou krajinnou oblastí udělilo stavbě ministerstvo životního prostředí.
Letos ekologisté u soudu spor o výjimku prohráli. A přípravy stavby mohly pokračovat až do jejího nedávného zahájení. Soudy se ale s největší pravděpodobností kauzy D8 jen tak nezbaví. O žalobě o náhradu škody na ekologické organizace teď pro změnu uvažuje ministerstvo dopravy.