Dražší dálniční známky či jednodenní kupon. Resort dopravy chystá i úspory desítek milionů korun

Dálniční známky v Česku zdraží, řekl v neděli v diskusním pořadu Partie na CNN Prima News ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle něj je to nezbytné pro další investice. Nové ceny známek zatím nepředstavil, už dříve ovšem připustil možnost každoročního zdražování o inflaci. Stát zároveň připravuje vznik jednodenních známek. Termín zdražení známek a zavedení nové jednodenní viněty zatím jasný není.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Martin Kupka

Ministr Martin Kupka (ODS) připustil, že by mohly být dálniční známky dražší | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Zdražení dálničních známek je podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) vzhledem k rozšiřující se dálniční síti nezbytné. Bez toho by se podle něj výběry z nich začaly v brzké době snižovat. Stát přitom potřebuje výnosy z dálničních známek pro další investice do dopravní infrastruktury.

Dálniční známky nelze zdražit. Ministerstvo zvažuje úpravu zákona, cena by mohla stoupnout v roce 2024

Číst článek

O kolik známky zdraží, zatím zřejmé není, podle ministra to ovšem musí být únosné pro řidiče. Kupka v předchozích týdnech připustil možnost tzv. rakouského modelu, který ceny známek mění každoročně o inflaci.

Spolu s tím ministerstvo připravuje také novou jednodenní známku. Ta by doplnila stávající roční, měsíční a desetidenní kupony. Se vznikem jednodenní známky po celé EU počítá evropská směrnice. Kolik bude nová známka stát a kdy bude v prodeji, Kupka neuvedl. Podle dřívějších zpráv je reálný rok 2026.

Ceny dálničních známek jsou stejné už přes deset let. Roční stojí 1500 korun, třicetidenní 440 korun a desetidenní 310 korun.

V Česku se za poslední rok prodalo kolem 7,26 milionu elektronických dálničních známek v celkové hodnotě 5,77 miliardy korun. Počet prodaných známek se meziročně zvýšil o 26 procent z předchozích 5,75 milionu kusů, které měly hodnotu 5,19 miliardy korun.

Chystané úspory

Kupka plánuje hledat v dopravě také úspory, a to především v provozu úřadů. Připomněl tak například chystané zrušení Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI), který funguje od jara 2017.

Delší zákaz řízení a vyšší pokuty. Ministr dopravy Kupka popisuje přísnější tresty za jízdu pod vlivem

Číst článek

Činnost úřadu, který řešil spory mezi dopravci na železnici nebo leteckými firmami na pražském letišti, má převzít Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Provoz instituce loni stál přes 22 milionů korun.

Další peníze chce ušetřit například digitalizací některých dopravních agend nebo zefektivněním pracovních postupů a pozic.

Omezovat naopak nechce investice do dopravní infrastruktury. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), z něhož jsou financovány dopravní stavby, letos hospodaří s více než 150 miliardami korun. To je meziročně o 23 miliard korun více a zároveň nejvíce od založení fondu v roce 2001.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme