Ministr dopravy Ťok končí ve vládě. ‚Už nechci být v politice, s premiérem jsme se dohodli,‘ uvedl
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) oznámil konec ve své funkci. Serveru Novinky.cz v rozhovoru řekl, že chce odejít z politiky na vlastní žádost a že se na tom už dohodl s premiérem Andrejem Babišem (ANO). Ťok na resortu působí od roku 2014.
„Dlouhodobě chci z vlády pryč, už nechci být v politice. Už jsem se na tom dohodl s panem premiérem, ale dali jsme si gentlemanskou dohodu, že to nebudu nikde potvrzovat a nechám scénář na něm. Ale mám pocit, že ta dohoda vypršela a je všechno venku. Chci to říct narovinu, je to tak,“ popsal své rozhodnutí Ťok serveru Novinky.cz.

Profil ministra Ťoka
- Rodák z Uherského Hradiště vystudoval Fakultu strojního inženýrství VÚT v Brně
- Ministrem dopravy je od roku 2014, v roce 2017 byl zvolen také jako poslanec za ANO
- Od 80. let prošel řadou funkcí ve strojírenství, od konstruktéra až po vrcholového manažera
- Mezi lety 2008 a 2014 stál v čele společnosti Skanska
- Je ženatý, má dvě dcery
Ťok přiznal, že necítí únavu z práce, ale z útoků, kterého na něho byly vedeny. Se svou prací na ministerstvu je spokojen, podle něj se podařilo vyřešit mýtné a začalo se stavět.
Spory o mýtné, stabilizace ŘSD
Konec ve funkci údajně zvažoval už od loňského května, kdy necítil ze strany premiéra podporu v otázce mýtného tendru. Při sestavování nové Babišovy vlády s podporou komunistů tak nebyla jeho účast jistá, sám nechtěl pokračovat, nakonec však v kabinetu zasedl. Odejít chtěl pak podle svých slov znovu tento rok v lednu, premiér jeho rezignaci ale odmítl.
Andrej Babiš ministra kritizoval kvůli jeho výrokům během sněhové kalamity na dálnici D1 v prosinci 2018. Později se ho ale zastal, když se na něj snášela kritika kvůli nedostatečné výstavbě dálniční sítě v Česku.
Na odchod šéfa dopravního resortu dlouhodobě tlačí komunisté, kteří Babišovu vládu v parlamentu podporují.
‚Považuji to za aprílový žert.‘ Ťok popřel, že by chtěl rezignovat na post šéfa dopravy
Číst článek
Takřka od nástupu do funkce musel Ťok řešit tendr na provozovatele mýtného, který nakonec zvítězilo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF a slovenský SkyToll. Současný provozovatel, firma Kapsch, s výsledkem nesouhlasil, obrátil se na antimonopolní úřad a s ministrem se dostal do sporu.
Kromě potíží okolo mýtného dopravní odborníci a profesní svazy v dopravě ministrovi vytýkali i nedostatek připravených projektů, které by bylo možné okamžitě začít stavět. Pozitivně naopak hodnotili personální stabilizaci ŘSD.
Vládu čekají další změny
Ťok je nejdéle sloužícím ministrem dopravy. Opoziční politici však jeho počínání kritizují.
„Ministr Ťok byl nejdéle sloužícím ministrem dopravy. Ale neúspěšným. Jeho setrvání ve funkci po tak dlouhou dobu lze těžko rozumně vysvětlit. Otázka také je, co vlastně řídil. Kauza kolem Kapsche ukazuje, že o dopravě jednali úplně jiní lidé z ANO,„ reagoval na twitteru předseda ODS Petr Fiala.
Ťoka za jeho působení kritizují i další představitelé opozice. Předseda lidovců Marek Výborný vytýká kromě mýtného tendru také soustavné kolapsy na D1 nebo stav v železniční dopravě. Předseda STAN Petr Gazdík doufá, že s novým ministrem přijdou i činy.
‚Podle mého názoru neměl suplovat ministra Ťoka.‘ Babiš kritizuje místopředsedu ANO Faltýnka
Číst článek
Premiér v neděli naznačil možné změny ve svém kabinetu. S prezidentem Zemanem si následně sjednal na středu setkání, během něhož by měli personální výměny ve vládě projednat.
V souvislosti s tím se mluví i o konci dalších ministrů. Často skloňované je jméno ministryně průmyslu a obchodu Marty Novákové (za ANO), která je v poslední době nejvíce kritizována za incident, během nějž zástupce Tchaj-wanu musel na žádost čínského velvyslance opustit setkání zahraničních investorů se zástupci českého ministerstva průmyslu.
Komunisté mají také výhrady například proti ministru zahraničí Tomáši Petříčkovi (ČSSD). Vicepremiér Jan Hamáček opakovaně odmítá jakékoliv výměny sociálnědemokratických ministrů.