Dětem v jídelnách nechutná, ne vždy za to ale může vybíravost
Ryby a luštěniny byste v jídelníčku školních kuchyní mnohdy hledali velmi těžko. Kuchařky se totiž bojí, že by přišly o pravidelné strávníky. A přitom obezita u dětí roste.
Školní jídelní lístky píší žáci. Ne úplně doslova, kuchařky se totiž podřizují přání školáků místo toho, aby plnily výživové normy. Význam školního stravování je podle inspektorů nepochybný a v současnosti jeho úroveň stoupá. Zdraví dětí se ale zhoršuje.
Na školním jídelníčku se málo objevují ryby a luštěniny. Podle kuchařek je to prý proto, že děti tyto potraviny moc nejí.
Žáci z pražského arcibiskupského gymnázia ale mají s jídelnou jiný problém.
„Já to tak každý druhý den sním... Rýže je nedovařená… Lívance se nedají jíst…,“ zaznívá shodně kritika z dětských úst.
Ředitel školy Richard Mašek trochu alibisticky dodává, že jídelna nepatří škole. Přesto si ale nemyslí, že by se jídlo nedalo jíst.
„Já znám dost dětí, které opravdu rády chodí do školní jídelny. Ta školní jídelna, se kterou máme smlouvu a kterou používáme, je standardní a je spíš lepší. Je ale fakt, že děti jsou vybíravé a hodně citlivé na to prostředí,“ uvažuje Mašek.
„Kuchyně a stejně i ta naše jsou svázané normami. Oni musejí dodržovat dost požadavků. Děti si pak ale stěžují, že jí čočku a podobně. A houfně utíkají na hamburgery a hranolky,“ vidí hlavní důvod nespokojenosti ředitel.
Kontroly inspekce ale mluví jasně. Školy ve většině neumí právě zdravé jídlo připravit lákavě, potvrzuje šéfka inspektorů Olga Hofmannová.
„A to myslím, ale platí už od dětských let: ‚Co je zdravé, není dobré.‘ V řadě příkladů se ale ukazuje - třeba ty soutěže o nejlepší školní oběd - že někde to ty školní kuchařky baví a skutečně vymýšlejí zdravé recepty,“ naznačuje Hofmannová.
Změny chystá Asociace školních jídelen.