Děti bez volnočasových aktivit se necítí šťastné, ukázal výzkum

Bez mobilního telefonu už se neobejde téměř žádné dítě na základní škole. Vlastní ho až 80 procent českých žáků. Výjimkou není ani televize v dětském pokoji, kde ji sleduje až třetina školáků z prvního stupně. Více než 2000 dětí ve věku od 6 do 15 let odpovídaly v celorepublikovém výzkumu Národního institutu dětí a mládeže ministerstva školství, jak tráví svůj volný čas, a jak do jejich života zasahují moderní technologie.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Prachatičtí školáci zahnali obavy z konce školního roku na in-line bruslích

Prachatičtí školáci zahnali obavy z konce školního roku na in-line bruslích | Foto: Václav Malina

Nejčastější odpovědi dětí z 5., 6. a 9. třídy pražské Základní školy Vršovická na otázku "Jak tráví svůj volný čas" zněly: sport, televize, nebo počítač. Právě jejich život, vztah s rodiči, kamarády, nebo učiteli mapoval rozsáhlý výzkum Národního institutu dětí a mládeže ministerstva školství určený lidem, pracujícím s dětmi a mládeží v oblasti volného času.

Odborníci se školáků dotazovali na různá témata. Cílem bylo zjistit maximum z jejich dětského světa. Ale také například to, jestli jsou šťastné.

Přehrát

00:00 / 00:00

Petra Benešová natáčela s odborníky, rodiči i dětmi, jak tráví volný čas.mp3

„Bylo pro nás překvapivé, že asi třetina dětí nepovažuje své otce za hodné. Překvapilo nás i to, že 15 procent dětí se necítí být v životě šťastných. Méně šťastné se cítí děti, které nenavštěvují žádné volnočasové aktivity, to se nám ukázalo naprosto markantně,“ říká garant výzkumu Miroslav Bocan.

Právě volný čas, který s dětmi tráví i rodiče a neodbudou je pouze tím, že jim pustí televizi, je podle odborníků tou nejlepší investicí do budoucnosti školáků. Myslí si to i otec tří dětí, Jiří Pinkas:

„Nejjednodušší by bylo posadit děti k televizi, nebo je nechat hrát počítačové hry, ale to není pro rozvoj dítěte nejlepší. Řešíme to tak, že jezdíme čtyřikrát měsíčně do ZOO, starší syn chodí dvakrát týdně plavat.“

Podle výzkumu tráví děti nejvíce času s rodiči při sledování televize nebo při společném jídle. Školáci také uváděli, že si s rodiči povídají. S rodinou také často jezdí k prarodičům nebo na chalupu.

Facebook už mají i prvňáci

Výzkum se zaměřil i na používání moderních technologií. U dětí vede mobilní telefon a MP3 přehrávač, který má téměř polovina školáků. S vyšším věkem se samozřejmě zvyšuje i počet elektronických doplňků, které děti od rodičů dostávají. Prvním z nich je ale zpravidla právě telefon. Některé děti už v 1. třídě bez potíží zvládají internet. Včetně sociálních sítí.

„Mobil zatím nemá, ale obávám se, že tlak ze strany spolužáků bude tak velký, že o tom budeme muset uvažovat,“ říká otec Jiří Pinkas.

Hodnotový žebříček dětí se za posledních 10 až 15 let podle odborníků výrazně změnil. Myslí si to i učitelé.

„Rodiče nemají na děti příliš mnoho času, děti vyhledávají pouze pasivní způsob relaxace,“ říká ředitel Základní školy Vršovická Luděk Jeřábek.

Výzkum je součástí projektu Klíče pro život a kromě státních peněz je spolufinancován i z Evropské unie.

Petra Benešová, Aneta Vojtěchová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme