Děti by mohly v budoucnu propadnout několikrát

Ministr školství Josef Dobeš zvažuje možnost dát dětem na základních školách právo propadnout vícekrát. Doteď mohly opakovat jednou na prvním a jednou na druhém stupni. S nápadem přišel bývalý učitel a nynější šéf poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové Petr Gazdík.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Základní škola. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

„Učitelé mnohdy cítí, že pokud dítě jednou propadne, jeho prospěch se rapidně zhorší, protože už nemá motivaci. To by se ale mělo změnit – dětem by se motivace dát měla, mohly by tedy propadnout opakovaně,“ míní Gazdík.

Přehrát

00:00 / 00:00

Děti by mohly dostat šanci propadnout víckrát

Ředitelům základních škol se však nápad nezamlouvá. Podle nich je zapotřebí vyhledat příčiny neúspěchu a dětem dát šanci, potvrzuje i Vít Beran, který řídí pražskou základní školu v Kunraticích.

„Dítě, které propadne na prvním stupni, pak na druhém a vy mu umožníte, aby propadlo ještě jednou, je pak až o čtyři roky starší než jeho spolužáci. Nemyslím si, že v deváté třídě by s patnáctiletými dětmi měly být ty devatenáctileté,“ říká ředitel.

Přidávají se i další školy. Navíc opakování se někdy míjí účinkem vypráví Ivana Rosová, která je ředitelkou pražské Základní školy Grafická a dodává, že každé neúspěšné dítě propadá z jiného důvodu.

„Někdy to dítě na to opravdu nemá, čili je to otázka nadání. A někdy jde to, že se prostě neučí, žije v nepodnětném prostředí a podobně. A ke každému dítěti se musí přistupovat jinak,“ uvedla

Podle Olgy Kusé, členky komise, která rozhoduje o udělení certifikátu Férová škola, by se měl předělat celý systém. „Pokud se nezmění způsob práce s těmito dětmi, půjdou sice výš a výš do ročníků, ale pořád bude platit, že určité věci nebudou umět stále. Musíme přemýšlet, jak udělat, aby zvládly při postupu výš to minimum,“ tvrdí.

Ročně propadá zhruba každý stý žák

Čísla i výzkumy hovoří jasně: V Česku propadá každý rok zhruba každý stý žák a jejich počet se snižuje. Situaci vylepšil podle ředitelů škol hlavně individuální přístup kantorů.

A podle Jany Strakové ze Sociologické ústavu Akademie věd všechny průzkumu ukazují, že opakování ročníku nemá žádný edukativní význam, děti se nenaučí nic víc, než uměly předtím. A naopak je opakování ročníku demotivující.

To tvrdí i Václava Masáková z pražské pedagogicko psychologické poradny: „Tam se obávám, že by to zejména na druhém stupni bylo spíš kontraproduktivní. Protože děti by neunášely opakovaný neúspěch a obávám se, že by tam narostly buďto neurotické problémy anebo vývoj poruchy chování.“

Ministr školství Josef Dobeš si situaci s propadlíky ještě ověří. Případné změny pak zapracuje do příští novely školského zákona.

Klára Bílá Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme