Zástupci českého reklamního průmyslu chtějí omezit příjmy dezinformačních webů

Asociace komunikačních agentur hodlá vyzvat zadavatele reklam, aby na dezinformační weby nedávali svou inzerci. Zástupci českého reklamního průmyslu tak chtějí omezit příjmy dezinformačních webů. Asociace to uvedla v Senátu při konferenci proti dezinformacím.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V České republice existuje několik desítek dezinformačních webů (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Pixabay

Zmíněná asociace sdružuje asi sedm desítek reklamních a mediálních agentur. Chce se zapojit do systému, který umožní odhalovat dezinformační platformy. Jejich reklamy se totiž často objevují na dezinformačních webech, aniž by si toho byly firmy vědomy. Podle předsedy Asociace komunikačních agentur Marka Hlavici totiž nákup reklamy na internetu probíhá automaticky a neadresně.

Rusko a Čína mají v kyberprostoru převahu. Obě země to ale využívají k jiným cílům, říká americký expert

Číst článek

„Často zadavatelé nevědí, ve společnosti jakých zpráv se jejich reklama objevuje, a tak se často objevuje i tam, kde by třeba nechtěli. Evidence ale neexistuje. Pokud po ní vysloveně nepátráte, tak se vám dostane jenom ujištění, že jste zasáhli nějakou cílovou skupinu, ale vlastně nevíte kde,“ uvedl Hlavica.

Daná reklama se tak může ukázat třeba pod texty, které vyzývají k nenávisti nebo překrucují historii.

Je možné se připojit k systému, který dezinformační platformy pravidelně monitoruje. Podle Hlavici může společnost zjistit, které to jsou, a pak reklamní agentuře výslovně říct, že si nepřeje, aby na těchto konkrétních webech se jejich reklama objevovala.

„V tom případě reklamní agentury už mají technické prostředky k tomu, aby dokázaly na řekněme 90 procent ten automatický nákup ovlivnit v tom smyslu, aby tam ta reklama nebyla,“ uvedl předseda Asociace komunikačních agentur.

Dezinformační weby

Podobný systém, který dezinformační weby mapuje, funguje na Slovensku pod doménou konspirátoři.sk. Zástupci českého reklamního průmyslu by s ní podle Hlavici mohli do budoucna spolupracovat.

Dezinformace nejsou jen o politice, falešná zpráva o vakcínách vás může zabít, říká šéf evropských vědců

Číst článek

Odborník na dezinformace Roman Máca připomněl, že platforma konspirátoři.sk se přitom kvůli své aktivitě potýkala s problémy. Podle něj dezinformátoři vyhrožovali například různými žalobami a soudy za ušlý zisk.

Některé české společnosti mají uvedeno i ve svých kodexech, že na dezinformačních webech reklamu publikovat nechtějí. Agentur s takovým přístupem ale není mnoho. Další mají pokyny od svých globálních centrál. Podle odborníka na dezinformace Romana Mácy ale část dezinformačních webů v Česku stejně není financovaná primárně z reklam.

„V České republice existuje několik desítek dezinformačních webů. Jsou tam samozřejmě weby, které jsou jako třeba Sputnik vládní, takže tam nějaké omezení ze strany prodané reklamy, že by docházelo k nějaké velké ztrátě příjmů, nehrozí. Samozřejmě jsou i dezinformační weby, které jsou komerční, a potom je to samozřejmě zásadní krok,“ vysvětlil Máca.

Podle Marka Hlavici si Asociace komunikačních agentur uvědomuje, že dezinformační weby touto iniciativou nezaniknou. V každém případě jim to ale aspoň ztíží fungování.

Veronika Šírová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme