Česko je pozadu s digitalizací. ‚Řadu věcí je snadné změnit, úřady to ale odmítají,‘ říká Bláha

Stát nabral skluz v přípravě plánu na zpřístupnění úřadů online. Do února měla ministerstva a další úřady sestavit harmonogram, podle kterého mají postupně nabídnout služby tak, aby občané co nejvíce záležitostí vyřídili přes počítač z domova. Úředníci ale nestihli zpracovat všechny služby a zbylou většinu stejně zdigitalizovat odmítají. Plán musí podle ministerstva vnitra předělat do půlky záři.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stát nabral skluz v přípravě plánu na zpřístupnění úřadů online (ilustrační foto) | Zdroj: GoodFon.com | CC BY 1.0,©

O výměnu řidičského průkazu si lidé dál musí požádat u úřednice za přepážkou pražského magistrátu. A to přestože Portál občana ukazuje, že řidičské oprávnění vypršelo už před rokem. Proč si rovnou z této aplikace nemohou lidé požádat o výměnu?

Přehrát

00:00 / 00:00

Stát nabral skluz v přípravě plánu na zpřístupnění úřadů online. Více v reportáži Jakuba Horáčka

„Na této funkcionalitě pracujeme, děláme na tom s ministerstvem dopravy, v této chvíli se již začíná toto řešení testovat,“ přibližuje ředitel odboru eGovernmentu ministerstva vnitra Roman Vrba.

„Všechny věci už budou předvyplněné, protože data už tam jsou. Člověk si jen vybere místo, kde si ho bude chtít vyzvednout,“ doplňuje.

Ministerstvo dopravy plánuje online výměnu propadlého řidičského průkazu spustit nejpozději do poloviny tohoto roku. Přesto úřady mají s digitalizací stále problém.

‚Nízké ambice úřadů‘

Do letošního února měly podle zákona o právu na digitální službu předložit seznam agend, které postupně převedou do online formy a které zůstanou v uvozovkách „na papíru“. Úředníci přitom ke zdigitalizování vyčlenili o polovinu méně služeb než těch, které zdigitalizovat nechtějí.

„Co se týká otázky, zda zejména v seznamu agend, které se nemají digitalizovat, je všechno v pořádku, tak já si myslím, že je vidět velmi nízká ambice úřadů věci změnit. Je tam velké množství agend, které je snadné digitalizovat, typické nahlédnutí do spisu, ale z ne úplně jasného důvodu to úřady odmítají,“ pokračuje zakladatel Hlídače státu Michal Bláha.

Do plánu digitalizace se navíc úřadům podle něj nepodařilo zapracovat všechny agendy. Některá ministerstva - například průmyslu a obchodu, pro místní rozvoj nebo práce a sociálních věcí - zatím nepřišla s žádnými službami, které plánují občanům nabídnout elektronicky.

Hotovo musí být 2025

Ministerstvo práce trvá na tom, že žadatelé o dávky se musí dostavit osobně na Úřad práce, pokud se chtějí seznámit s podklady, podle kterých úředníci rozhodovali.

„Ministerstvo práce a sociálních věcí se digitalizaci v oblasti nepojistných sociálních dávek v žádném případě nebrání. Jen je nutné si uvědomit, že správní řízení o dávkách s sebou nese mnoho úkonů a ne všechny tyto úkony bude moci digitalizovat,“ říká mluvčí resortu Vladimír Dostálek.

Kyberútoky a drahý internet. Digitální kvalita života patří v Česku k nejhorším v Evropské unii

Číst článek

Řešením by podle ministerstva práce byla změna správního řádu. Seznam služeb, které stát bude poskytovat online, ale zatím není definitivní. Ministerstvo vnitra dalo ostatním úřadům čas do poloviny září, aby plány na digitalizaci doplnily.

„Aktuálně pracujeme na takzvané příručce pro digitalizaci. Ta by měla posloužit resortům, jak lépe sestavit digitalizační plán. Bude tam řečeno, jaké typově agendy jsou vhodné pro digitalizaci, aby měly skutečně návod. A předpokládáme, že plán bude daleko ambicióznější,“ upřesňuje ředitel odboru eGovernmentu ministerstva vnitra Vrba.

Příručka podle něj počítá například s tím, aby úřady online formou nemyslely pouze komunikaci přes datové schránky, ale služby propojovaly se systémy, jako je Portál občana. Kvůli průtahům přitom státu na digitalizaci zbývá méně času. Hotovo musí být do konce roku 2025 - pokud pak občané budou chtít se státem komunikovat elektronicky, úřednici jim budou muset zkrátka vyhovět. Nejpozději do té doby ale musíme na úřadech stále počítat s pořadovými čísly.

Jakub Horáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme