Díra do krku, amputované prsty. Tabák bez varovných obrázků zmizí z trafik

Odradit stávající kuřáky od jejich zlozvyku a také odstrašit mladé lidi, aby s kouřením nezačínali, to je smysl výstražných obrázků na cigaretových obalech. Zavádí je zákon o potravinových a tabákových výrobcích a také vyhláška ministerstva zemědělství. Krabičky s fotografiemi plic kuřáka nebo amputovaných prstů, které budou pokrývat 65 procent obalu krabičky, by měly být v českých trafikách běžně dostupné od příštího týdne. Na vyprodání starých zásob budou mít trafiky čas do začátku prosince.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Obrazová zdravotní varování na krabičkách cigaret | Foto: Ministerstvo zemědělství ČR

Někteří trafikanti už tabákové výrobky s výstražnými obrázky znají. „To je třeba jeden balík nohy, druhý plíce, třetí balík ruka,“ popisuje svou zkušenost paní Iveta, majitelka trafiky v centru Prahy.

Trafikanti by měli začít prodávat nově označené balíčky cigaret od 7. září. To nabývá účinnosti zákon o potravinových a tabákových výrobcích a také vyhláška o tabákových výrobcích. Nějaký čas však budou mít na vyprodání starých zásob.

Přehrát

00:00 / 00:00

O nové podobě varování na cigaretových krabičkách natáčela redaktorka Eva Rajlichová

„Ještě tři měsíce poté bude možné prodávat tabákové výrobky, které nesplňují požadavky dané tímto zákonem. Konkrétně to znamená, že do začátku prosince bude možné prodávat krabičky cigaret bez odstrašujících obrázků,“ říká mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Ministerstvo zdravotnictví si od obrázků slibuje, že by díky nim mohla ubýt zhruba dvě procenta kuřáků.

„Vyobrazená varování pomáhají při odvykání kouření u stávajících kuřáků a dále mohou zejména mladé lidi od kouření odradit. To zvětšení plochy varování, doplnění obrázků a informací o službách pro odvykání kouření by mělo mít větší dopad než stávající textová varování,“ popisuje mluvčí resortu Ladislav Šticha.

Lidé, které Český rozhlas v malé anketě oslovil, byli vůči efektu odstrašujících fotografií spíše skeptičtí a ani distributoři s výrazným poklesem zájmu o cigarety nebo tabák nepočítají.

Podle sociologa Jaromíra Volka je průzkum na toto téma zatím k dispozici jen z Austrálie.

„Tam se skutečně uvádí pokles konzumace mezi dvěma až třemi procenty v krátkodobém horizontu, to znamená zhruba do měsíce poté, co dojela ta kampaň. Zase jiné výzkumy prokazují, že efektivita tohoto opatření ve střednědobém a hlavně dlouhodobém horizontu bude velmi nízká,“ poznamenává Volek.

Obrázková varování se budou zhruba po roce měnit. Podle některých odhadů by celkové náklady výrobců cigaret na změnu grafiky měly dosahovat jednorázově 200 až 300 milionů korun.

Následné pravidelné obměňování obrázků na obalu by mohlo přijít na dalších 50 milionů korun ročně.

Varování na tabákových výrobcích | Foto: Český rozhlas

Eva Rajlichová, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru