Diskuse o 'malých maturitách' otevírá otázku zpětné vazby ve školství

Dnešní pokusné testování žáků 5. a 9. tříd je předzvěstí regulérních zkoušek, které mají za pár let podstupovat všichni žáci pátých a devátých tříd. Zastánci testů si jsou přesně vědomi budoucího poslání testů, které mají sloužit zejména jako zpětnovazební nástroj. Odpůrci se domnívají, že takový nástroj již mají ředitelé základních škol k dispozici. Plošné testování považují za zbytečné.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Žáci posledního ročníku základní školy

Žáci posledního ročníku základní školy | Foto: Tomáš Adamec

Na České školní inspekci probíhala dvouhodinová tisková konference za účasti médií, která mohla sledovat online monitoring zjišťování výsledků z jednotlivých škol.

„Myslím, že ten systém nedoznal jedné, jediné chybičky,“ pochvaluje si náměstek ministerstva školství Ladislav Němec.

Podle Ladislava Němce je dnešní test v první řadě zejména zkouškou techniky, aby se v další fázi mohl systém dál vyvíjet a sloužit nejpozději při celoplošné generálce, ke které by mělo dojít v příštím roce.

Přehrát

00:00 / 00:00

O dnešním plošném testování žáků 5. a 9. tříd diskutovaly v poledních Ozvěnách dne náměstek ministerstva školství Ladislav Němec a Tomáš Feřtek ze společnosti EDUin

„Celý systém je postavený jako zpětnovazební materiál pro informovanost, ať už žáků, rodičů, učitelů nebo ředitelů, aby věděli, jak si stojí z hlediska naplňování toho, co jim ukládá zákon. Zákon jim ukládá splnit rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program a standardy, které si sami pedagogové v posledních 15 měsících vytvořili,“ vysvětluje poslání projektu náměstek ministra školství Ladislav Němec.

Tomáš Feřtek ze společnosti EDUin, která se zabývá vzděláváním, ale oponuje, že nástroje pro zajištění zpětné vazby, které neobsahují rizika spojená s plošným testováním, ředitelé již k dispozici mají. K posouzení, zda je projekt ministerstva školství lepší, nemá prý dostatek informací. Podle Feřteka není ani přesně jasné, jak test má vypadat a k čemu má sloužit:

„To, co jim ty testy momentálně sdělí: to znamená, kolik dětí že je v ročníku propadlíků, tak to oni už dávno vědí. V čem bychom jim mohli pomoci, že bychom přesně pojmenovali, co ty děti neumí. Ale to se nepovede pomocí tohoto plošného testu. Hlavně bychom měli poskytovat metodickou podporu, jak je zlepšit,“ dodává Tomáš Feřtek.

ČTĚTE TAKÉ: Pilotní projekt ‚malých maturit‘ startuje, ČSI má průběžné výsledky

„Je škoda, že oponenti nebyli přítomni při dnešní prezentaci, protože tam by se opravdu dozvěděli informace, o kterých nemají ani ponětí, a v současné době napadají ministerstvo a celý koncept plošného ověřování výsledků jako neopodstatněný,“ ohrazuje se Ladislav Němec.

Dnešní testy byly podle Ladislava Němce sestaveny na základě standardů. Obsahově prý nejde o jednotlivé otázky, ale spíše o filozofii celého systému.

V další fázi budou testové otázky tvořit učitelé sami v rámci jednoho z modulů tohoto systému. Systém otázku zkontroluje a případně povolí. Školy jej budou moci využít i pro průběžné prověřování žáků. Pomocí učitelů tak vznikne jednotná databáze, která bude využita při celoplošném testování v dalších letech.

Do testování se zapojilo 102 škol z celé České republiky. Dnešní fáze pilotního projektu končí dnes po 14. hodině testem angličtiny u žáků 5. tříd.

Jaroslav Beránek, Marína Dvořáková, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme