Dismanův rozhlasový dětský soubor vychoval stovky dětí

Když dostane filmový anebo reklamní agent za úkol najít dítě vhodné pro roli nebo na dabing, jeho první cesta většinou vede do Českého rozhlasu. Právě tady už 75 let funguje Dismanův rozhlasový dětský soubor a vychovává malé rozhlasové moderátory i herce. My mezi ně zajdeme také, a to přímo na jejich divadelní představení.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dismančata často vystupují v divadle (ilustrační foto)

Dismančata často vystupují v divadle (ilustrační foto) | Foto: DRDS

Deset teenagerů v režii svého staršího kolegy si opakuje text z povídky Oscara Wilda Strašidlo cantervillské. Jsme v pražském divadle Minor, kde za pár minut začíná představení Dismanova rozhlasového dětského souboru. „Pozvali nás na představení, tak jsme se přišli podívat,“ vysvětluje jedna z přicházejících divaček.

Dismančata však nehrají jen divadlo. Právě Dismanův rozhlasový dětský soubor nabízí malé umělce, po kterých okamžitě sahají producenti reklam i filmů. Hlasy dismančat čas od času slyšíte nejen z rádia.

„Natočil jsem jednu reklamu a dabuji docela hodně. Teď právě natáčím druhý díl Kozího příběhu,“ nastiňuje 11letý Martin Sucharda, který byl za dabing k filmu Vzhůru do oblak nominován na Cenu Františka Filipovského. Jako správné dismanče se přišel podívat na představení svých kamarádů. „Režisérovi inscenace se říká Prašivka. Jmenuje se Tomáš Urbánek a je dobrý režisér,“ vysvětluje Martin Sucharda. „Palce budu držet nejen jemu, ale úplně všem. Všichni jsou dobří.“

Děti opouští soubor přibližně v 15 letech | Foto: DRDS

Než se dítě stane členem souboru, musí projít konkurzem a poté asi půlroční přípravkou a následně ještě jedním výběrem, stejně jako například kdysi Livia Klausová, Marek Eben, Kryštof Hádek nebo Sandra Nováková.

„Dismanův rozhlasový dětský souhlas byl založen panem Dismanem jako přípravka pro rozhlasová natáčení,“ vysvětluje Zdena Fleglová, která se svým manželem Václavem Fleglem už 20 let soubor vede. „Učíme děti správně mluvit a připravujeme je pro rozhlasové inscenace, ale zároveň jsme svou činnost rozšířili a pracujeme na samostatných autorských rozhlasových pořadech, hrajeme hodně divadlo, zpíváme a tancujeme. Je to taková všestranná rozhlasová dílna,“ popisuje.

Děti přicházejí do souboru poměrně malé a kolem 15. nebo 16. roku odcházejí za svou další kariérou. Není Zdeně Fleglové někdy líto, jak se dětská osádka stále mění? „Jsem smířená s osudem. Někdy to člověku přijde líto, ale spíš ráda vzpomínám na dětičky. Když teď třeba vidím Klárku Cibulovou, jak studuje ve Francii a na Facebooku vidím, jak jí to sluší a jaká je z ní pěkná dáma. Ona přitom natočila první písničku ve třech letech. Občas se mi zasteskne po některých dětech, ale tak to má být, tak je to správné,“ domnívá se.

Děti se podílejí nejen na přípravě rozhlasových pořadů, ale i na divadelních projektech | Foto: DRDS

„Na druhou stranu si nemyslím, že je to marná práce. I kdyby dítě pak pracovalo ve skladu a vydávalo šroubky, tak vždycky bude komunikovat s lidmi. Bylo by tedy dobré, kdyby komunikovalo slušně, pěkně a hezkým českým jazykem,“ dodává Zdena Fleglová.

Soubor odchoval stovky dětí. Z některých jsou známé osobnosti, jiné žijí běžným životem. A když se tak díváte na představení v divadle Minor, říkáte si: „Kdo ví, o kterém z těchto malých herců v budoucnu ještě uslyšíme.“

Michaela Vetešková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme