Dívky dostávají za stejný výkon lepší známku než chlapci, ukazuje analýza

Rozdíly mezi typy středních škol jsou někde dost velké. Ukázala to analýza z testování společnosti Scio během let 2005 až 2011.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Škola

Škola | Foto: Tomáš Adamec

Překvapivým zjištěním je například to, že dívky dostávají za stejný výkon lepší známku než chlapci.

To platí i podle typu školy. Za totožný výkon má lepší hodnocení žák odborné školy, a to až o tři stupně než gymnazista.

„Dívky jsou ve všech předmětech hodnoceny lépe, často až o stupeň, než chlapci. Přičemž výsledky vzdělávací, které jsme měřili našimi testy, mají chlapci lepší,“ poznamenal v Ozvěnách dne spoluautor výzkumu Bohumil Kartous

Přehrát

00:00 / 00:00

Na dlouhodobé studii společnosti Scio se podílel také Bohumil Kartous, který závěry shrnul v Ozvěnách dne

„Máme hypotézu: známky neodrážejí pouze výsledky vzdělávání, ale i vztah k učiteli, jeho svědomitost pečlivost, loajalitu ke škole a podobně. A je pravděpodobné, že u děvčat - která jsou obecně méně konfliktní, jsou svědomitější, pilnější – odrážejí právě tuto vazbu.“

V Ozvěnách dne Bohumil Kartous také poznamenal, že ve všeobecně vzdělávacích předmětech - v matematice, češtině a cizích jazycích - dosahují nejlepších výsledků gymnázia. „Dosahují nejlepšího relativního posunu, to znamená mezi 1. až 4. ročníkem dají žákům nejvíce.“

Podle analýzy ale nejsou výrazné rozdíly v obecně studijních předpokladech žáků. Mnozí středoškoláci z odborných škol by uspěli i ve studiu na gymnáziu.

Analýza rozdílu mezi středními školami | Foto: SCIO

Společnost získala výsledky z projektu Vektor, kterého se zúčastnilo 107 tisíc dětí.

Projekt Vektor je založen na tom, že testuje žáky na počátku a na konci studia. Tím poskytuje ředitelům škol, učitelům, ale i žákům a jejich rodičům informace o úrovni a výsledcích vzdělávání.

Díky tomu, že se testování opakuje, ukazuje relativní posun každého žáka i celých tříd a poukazuje na jejich silné a slabé stránky.

„Velmi záleží na tom, jak žáky předmět baví. Pokud je baví, dosahují lepších výsledků,“ připomněl Bohumil Kartous a odkázal na vědomosti z matematiky, ktará podle mezinárodního výzkumu české studenty příliš nebaví.

Milan Kopp, Klára Bílá, ak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme