Do mýtného systému se zatím zapojila polovina majitelů aut na 3,5 tuny

Už jen pár dnů zbývá do konce přechodného období, kdy majitelé malých nákladních aut mohli pro jízdu po dálnici využít dálniční známku, anebo platit mýto. Od 1. února už bude možné pouze takzvané výkonné zpoplatnění, tedy mýto.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mýtná brána | Foto: Marián Vojtek

Podle předpokladů ministerstva dopravy by se do mýtného systému mělo nově zapojit na 60 tisíc aut nad 3,5 tuny. Jenže se zatím zaregistrovala jen zhruba polovina těchto vozidel. Většina jejich majitelů využila přechodného období a do konce ledna využívá dálniční známku.

"Do dnešního dne se do systému zaregistrovalo přibližně 25 tisíc nových uživatelů. Původní předpoklad 60 tisíc vozidel počítá s celým rokem 2010. Do konce ledna by se mělo zaregistrovat ještě 5 nebo 10 tisíc vozidel," řekl David Šimoník z projektu MýtoCz.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zatím ani ne polovina majitelů malých nákladních aut se zapojila do mýtného systému. Podrobnosti v příspěvku Evy Kézrové na Radiožurnálu.

Majitelé malých nákladních aut si nejčastěji pořizovali desetidenní známky. Loni se jich prodalo čtyřikrát víc než ročních kupónů. Předpokládá se tedy, že si dopravci pořídí palubní jednotku premid, u které se platí vratná kauce 1.550 korun, až ve chvíli, kdy vyjedou na dálnice.

"Na distribučních ani kontaktních místech se podle našich informací netvoří žádné fronty. Pořízení palubní jednotky trvá 5 až 10 minut. Řidič potřebuje k první registraci technický a řidičský průkaz a doklad o emisní třídě. Na místě potom vyplní příslušný formulář," popisuje David Šimoník.

Pro nákladní auta je kromě dálnic a rychlostních komunikací zpoplatněno také zhruba 180 kilometrů vybraných silnic prvních tříd. Jejich přesný seznam se dá najít na stránkách www.mytocz.cz

Samotná mýtná brána je schopna detekovat auta bez funkční palubní jednotky. Navíc po dálnicích se pohybují speciální vozy, které neplatiče odhalují. "Tento speciální automobil je multifunkční zařízení, které může dostávat zpětné informace ze střediska společnosti Kapsch. Tam jsou zaznamenány veškeré 'mýtné' přestupky podle data a času," přiblížil celník Pavel Mišun.

Vymáhat se mohou i zpětně. I díky těmto kontrolám je počet neplatičů mýtného jen minimální. Loni jich bylo kolem 35 tisíc.

Eva Kézrová, Katarína Brezovská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme