Do škol letos nastoupí rekordní počet prvňáčků, některé na ně nemají kapacitu
Do školních lavic letos poprvé zasedne více než 115 tisíc prvňáků. Některé školy proto musí otevírat nové třídy, dostavovat učebny nebo najímat nové kantory.
„Prostě jsme nabrali více učitelů, zvládli jsme to a vzali jsme každého, kdo se přihlásil," říká ředitel základní školy Brdičkova v Praze 13 Jan Šafir.
Jeho škola řešila problémy s místem pro prvňáky už vloni. Za posledních devět let narostl počet žáků prvních tříd o 25 tisíc.
Zatímco v září 2005 nastoupilo do škol asi 91 tisíc prvňáků, letos jich bude 115 tisíc. Některé školy proto mají problémy i se zajištěním družiny.
„Museli jsme požádat ministerstvo školství o zvýšení kapacity školní družiny, to se podařilo, přijali jsme nové pracovníky a myslím, že to zvládneme,“ dodává Jan Šafir.
Do školních lavic letos poprvé zasedne více než 115 tisíc prvňáků, školy musí dostavovat nové učebny a najímat další kantory. Více zjišťovala redaktorka ČRo Martina Kovaříková
Všechny školy ale družiny rozšířit nemohou. Problémy s kapacitou řeší například v Mukařově.
„Družinu máme pro letošní rok kapacitně nedostatečnou, máme ji pouze pro sto dětí. Zavádíme proto zájmové kroužky, které vedou učitelé i externí lektoři, aby jich bylo zkrátka co nejvíce," popisuje situaci ředitelka Jana Novotná.
V Mukařově řeší nedostatek místa pro žáky už od roku 2009. Několikrát proto museli zařídit kontejnerovou přístavbu. Letos tam do první třídy nastoupí přes 70 dětí.
Podle ministra školství Marcela Chládka z ČSSD bývalé vlády problém s nedostatečnou kapacitou školek a škol podcenily a obcím nepomohly.
„My jsme vytvořili tři fondy, které jim právě nyní již umožňují rozšířit kapacity jak mateřských, tak základních škol, protože boom z mateřských škol přechází do základních a my se nechceme potýkat za rok či dva opět s tím samým problémem, že nebudeme mít místa pro děti základních škol. Zároveň od příštího roku bude další novinka, a to je fond, kde bude až 12 miliard přímo na vybavení škol,“ říká ministr.
Více dětí má také odklad
Stejně tak, jako přibývá prvňáčků, roste i počet dětí s odkladem. Podle ředitelky pedagogicko-psychologické poradny v Praze Václavy Masákové je důvod odkladu většinou psychologický.
„Školní připravenost není o tom, co dítě umí a naučilo se, ale také je o tom, jak mu dozrála centrální nervová soustava, jak mu dozrál mozek s funkcemi, které jsou základem toho, aby se dítě mohlo učit číst a psát a mohlo přijímat základy vzdělávání.“
V letošním roce odklad dostalo necelých sedmnáct tisíc dětí. Podle odborníků by rodiče neměli panikařit, pokud dítě první dny ve škole úplně nezvládá. Rozhodně by ho neměli ihned vracet do školky.
„Mezi šestým a sedmým rokem to je věk, kdy jsou děti velmi zvídavé. Školka už jim nestačí a vyžadují další podněty. Když je nedostávají, tak otravují a mentálně zleniví,“ doplňuje Václava Masáková.