Do škol míří nový předmět: Filmová a audiovizuální výchova

Větší požitek z vnímání filmových děl by mohly mít od nového školního roku děti na základních školách a gymnáziích. Do škol totiž míří nový předmět Filmová a audiovizuální výchova.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Žáci posledního ročníku základní školy | Foto: Tomáš Adamec

Žáci by se v rámci nového předmětu měli i dívat na filmy, které doporučuje projekt Film a škola. Mezi nimi je i například český film Jiřího Trnky Sen noci svatojánské od Williama Shakespeara.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaký nový předmět míří do škol, zjišťovala Klára Bílá.

Z ukázek filmů se děti navíc dozví i historický kontext, něco z literatury nebo i z anglického jazyka. Škála doporučených filmů je široká. Podle ředitele projektu Michala Surmy je ale jen jeden ten hlavní, který by měly vidět všechny děti.

„Poslední titul, který jsme uváděli v jakémsi metodickém manuálu, který používají učitelé v rámci prezentace, je Farma zvířat do George Orwella, jako původní literární dílo zfilmované. Popisuje základy totalitního systému a totality vůbec,“ řekl Surma.

Spolu se snímkem učitel dostane i metodický materiál. Ten mu pomůže začít v diskuzi s dětmi, v tomto případě s nimi diskutovat o totalitě. Podobnou cestou už se vydala společnost Člověk v tísni před osmi lety. Historické dokumenty oživily hodiny hlavně při dějepisu a ulehčily učitelům práci u témat, na které neexistují učebnice, jako například komunismus.

Nepovinný předmět

„Na začátku jsme sáhli po dokumentárním filmu jako pro prostředku, kdy atraktivním způsobem můžeme přinést do prostředí českých škol důležitá témata. Na začátku byl pro nás dokument nástroj, jak témata zahrnout do výuky,“ přiblížil ředitel projektu Jeden svět na školách Karel Strachota.

Filmová výchova bude nepovinná. Školy se tedy samy rozhodnou, zda předmět do výuky zařadí. Libuše Vlková, ředitelka pražské Základní školy náměstí Curiových ale upozornila na to, že na nový předmět nemají školy místo.

„Určitě by bylo příjemné si dirigovat, který předmět si zařadíme, které oblasti, ale bohužel základní školy už mají tolik práce povinné, že zařazovat tyto předměty jako zvláštní se mi zdá opravdu nereálné,“ řekla Vlková.

Školy ale také nový předmět mohou zařadit do jiného předmětu. Nabízí se občanská nebo mediální výchova. Školáci by se v jeho rámci mohli učit stříhat krátké filmy, nebo natáčet videa. Jenže na to většina škol nemá vybavení.

Klára Bílá, ak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme