Do výstražné stávky se podle šéfa ČMKOS zapojilo přes milion lidí

Republika byla svědkem největší stávky od roku 1989. Svolaly ji odbory proti vládním reformám a podle šéfa nejsilnější centrály Českomoravské konfederace odborových svazů Milana Štěcha se jí zúčastnilo více než milion zaměstnanců. Na hodinu se na některých místech zastavily vlaky i městská hromadná doprava. Vláda ale pokládá aktivizaci odborových svazů za součást předvolební kampaně ČSSD. Označovat dnešní stávku za celonárodní protest je podle vicepremiéra a ministra práce Petra Nečase přehnané. Poukazuje přitom na to, že podpora stávky byla rozdílná.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výstražná stávka | Zdroj: ČTK

Reforma veřejných financí a další vládní kroky - to jsou důvody, proč tisícovky odborářů dnes na hodinu přestaly pracovat. Podle odhadu odborových předáků se akce různou formou zapojil milion lidí. Kvůli protestu se zastavily vlaky, v mnoha místech nejezdila městská doprava, přerušila se práce v některých firmách a mnohá pracoviště nemocnic fungovala jen jako o víkendu.

Stávku odstartovali zdravotníci

Už od šesti hodin ráno stávkovali zdravotníci. Poskytovali jen akutní péči. Ve velkých nemocnicích se do protestu proti vládním reformám zapojila podle odhadu odborů asi polovina lékařů a sester. Na oděvech měli nápis "stávka." Podle předsedy Odborového svazu zdravotnictví a sociální péče Jiřího Schlangera se do akce zapojilo na 30 tisíc zdravotníků. Dalších 40 tisíc zdravotníků se stávkou sympatizuje. Někteří odboráři se proti reformám vlády Mirka Topolánka vyjádřili hodinovým protestem odpoledne, někde se stávkovalo jen symbolicky - vizitkami s prohlášením o stávce nebo petičními listinami.

Ministr zdravotnictví Tomáš Julínek přístup odborářů prý nechápe. Podle něj totiž zatím nemohou ani přesně vědět, jak bude reforma zdravotnictví vypadat: "Když jsme se jich zeptal, jestli reformu četli, tak zjišťuji, nečetli. Oni ji také číst nemohli - teprve minulý čtvrtek jsme vyhlásili paragrafová znění a zahájili jsme diskusi o těchto zákonech. Tady se protestuje proti něčemu, co ještě nikdo nezná. A my musíme zahájit mohutnou komunikační kampaň a prezentovat lidem pozitivní stránky reformy, protože tam jsou i pozitivní zprávy pro zdravotníky."

Ke stávce se ve třináct hodin připojili také strojvůdci na železnici, pražské metro naopak jezdilo celý den bez přerušení. Osobní i nákladní vlaky stály hodinu a čtvrt, do 14:15. Odborové sdružení železničářů sice oznámilo, že se ke stávce nepřipojí, s Federací strojvůdců ale vedení Českých drah vyjednávalo neúspěšně. Jak oznámil mluvčí federace Libor Poláček, na hodinovou stávku navázal kratší protest proti přístupu úřadů k vyšetřování nedávné tragické nehody v Moravanech na Pardubicku, při níž v květnu jeden jejich kolega zahynul.

Odpovědnost za škody odbory odmítají

Dnešní hodinová stávka způsobila řadě firem ekonomické ztráty. Na stávce budou tratit hlavně dopravní podniky a České dráhy. Během stávky se zastavilo asi tisíc vlaků v dálkové a regionální dopravě. Škody tak jdou do milionů korun. Stávkovat proti vládním reformám umožnila zaměstnancům i Škoda Auto. Podle odborářů, hodinové přerušení výroby znamenalo výpadek asi 100 aut. Podle mluvčího automobilky Jaroslava Černého se ale stávka na celkové výrobě nepodepíše. Ve firmě ETA Hlinsko se zase odbory s vedením dohodli, že čas, po který zaměstnanci stávkovali, napracují jindy.

Jak ale říká Marcela Kubínková, místopředsedkyně Českomoravské konfederace odborových svazů za škody způsobené stávkou odboráři odpovědnost nenesou.

"Vzhledem k tomu, že stávka je ústavou a mezinárodními smlouvami zaručené právo, má během ní dojít právě k přerušení práce, tak důsledkem toho je, že organizátor stávky nenese odpovědnost za škodu způsobenou při stávce a v souvislosti se stávkou. Dopady vládních reforem by způsobily ještě větší škody," domnívá se Kubínková.

Opozice souhlasí, koalice kritizuje

Zatímco vládní ODS jako největší zastánce reforem spojuje stávku s politickým nátlakem levice, opozice zůstala u tvrzení, že původcem stávky je výhradně politika vlády.

Premiér Mirek Topolánek říká, že stávka přichází ve chvíli, kdy reálné mzdy vzrostly o téměř 4 procenta. Ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas tvrdí, že jejím hlavním důvodem protestu jsou politické požadavky, které svědčí o úzkém sepětí odborů se sociální demokracií. Podle něho má stávka jen politický charakter. V Ranním interview Radiožurnálu řekl, že taková stávka by mohla být i nelegální: "Tady je nezbytné zmínit se o tom, že stávka je zaručena ústavou, ale podrobnosti upravuje zákon. A u nás zákon mluví o stávce pouze jako o součásti kolektivního vyjednávání a zákonem není upravena politická stávka - narozdíl možná od jiných zemí. U nás z tohoto pohledu může být politicky motivovaná stávka považována za nelegální. Ale není to otázkou toho, jak to hodnotím já, nebo kdokoli z politické sféry, to je otázka pro soudy," poznamenal Nečas.

Výkonná rada ODS včera zdůraznila, že demografický vývoj a jeho nevyvratitelná fakta musí vést každou odpovědnou vládu k provedení penzijní a zdravotnické reformy. České zaměstnance tak podle rady neohrožují reformy, ale nedostatek reforem. Stávka není opodstatněná ani podle pražského primátora a místopředsedy strany Pavla Béma. Podle něj reálné mzdy rostou, nezaměstnanost klesá a vydírání Pražanů hrozbou stávky je nepřijatelné.

Naopak komunistický poslanec Miroslav Opálka se domnívá, že stávka byla opodstatněná. Měla nicméně podle něj přijít mnohem dřív a měla být ještě silnější: "Zda odboráři něco docílí, to je samozřejmě otázka pevnosti vlády a její schopnosti prosadit své návrhy v Poslanecké sněmovně a Senátu. Takže z tohoto pohledu si myslím, že stávky by měla být ještě masovější. Myslím si, že je to takové postupné probouzení se, že snad budou osloveni i ti, kdo nad dopady ještě neuvažovali, a tu masovost bych předpokládal alespoň u 50 procent práceschopného obyvatelstva."

Protireformní stávku a strojvůdce podpořil svou přítomností na olomouckém Hlavním nádraží předseda ČSSD Jiří Paroubek. Se stávkujícími a jejich důvody souhlasí a popírá slova zástupců koalice o politizaci dnešní stávky: "Stávka je pro mne pochopitelná, protože lidé protestují, když vláda dělá hlouposti a když přichází se zákony, které jsou proti nim. Myslím, že ODS uvažuje tak, čeho je sama schopná. Teď, když my říkáme, že podporujeme tuto stávku, aniž bychom ji organizovali, tak hovoří o politizaci."

Aktivizaci odborových svazů za součást předvolební kampaně ČSSD znovu připomněl místopředseda vlády a ministr životního prostředí Martin Bursík. "Vidíme tady až příliš velikou blízkost argumentace mezi sociální demokracií a odbory a myslím si, že odbory by měly být autonomní, měly by být schopny podrobovat naše kroky vlastním analýzám, stát o to, aby byly partnery vlády, nikoli, aby to působilo tak, že jsou apriori v opozici a mají nějakou politickou ambici. Což, předpokládám, že odbory nemají."

O kladech i záporech protestní akce diskutovali v úterním Radiofóru šéf Federace strojvůdců Petr Čechák a mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. V Duelu se pak v tomto pořadu utkali odborový předák, senátor Milan Štěch a Miroslav Ševčík z Liberálního institutu. Stávka má především preventivní charakter, řekla v pořadu Dvacet minut Radiožurnálu lidovecká poslankyně Michaela Šojdrová.

Milan Kopp, Marcela Hálová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme