Domácí škola druhého stupně se testuje. Má své odpůrce

Téměř pět set žáků v České republice nemá spolužáky, nezná zvonění na přestávku, ani tabuli, natož školní lavici. Rodiče se s nimi totiž učí doma. Brzy by se jejich počet mohl ještě zvýšit, doma se zatím mohou učit jen děti od první do páté třídy. Domácí škola druhého stupně se zatím testuje.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Žáci ve škole

Žáci ve škole | Foto: Jana Šustová | Zdroj: Český rozhlas

Své děti učí doma i rodina Soukupova z Netunic u Plzně. Bydlí na vesnici, do města je špatné spojení, a navíc si matka Gabriela Soukupová myslí, že doma své děti naučí víc než ve škole.

„Tím, že jsou děti nadané, nám tenhle způsob výuky vyhovuje. Když dítě chodí na střední školu běžným způsobem, stráví tam osm devět hodin denně. To je škoda. Takhle děti hrají každé na dva nástroje, studují tři nebo čtyři jazyky – domácí výuka je zkrátka časově hospodárnější,“ vysvětluje Gabriela Soukupová.

Energická matka učí všech svých šest dětí. Většinou v kuchyni, na gauči nebo u klavíru. Přestože to vypadá jako rodinná pohoda, jejich výuka má podle Gabriely Soukupové jasný řád.

„Každý už ví, kdo má jaký úkol. Například Sára na druhém stupni už se učí prakticky sama, jen jazyky ji učím já. Kluci mají pracovní sešity, já u toho vařím. Takže si otevřou pracovní sešit, vědí, že mají udělat dvě strany,“ popisuje domácí výuku Soukupová.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Petry Benešové o domácí škole.mp3

„Mě baví čeština. Musím mít sešit, kde mám mluvnici, na konci mám diktáty,“ ukazuje své pomůcky čtrnáctiletá Sára. Jejího mladšího bratra Samuela baví hlavně matematika. „Měl jsem třeba vypočítat podle jízdního řádu, jakým vlakem pojedu v 18.30 do Brna.“

Dozoru státu ale Sára ani její sourozenci a další "domácí školáci" neuniknou. Nejméně jednou za půl roku musejí odjet do školy na přezkoušení. Testy jsou písemné i ústní, formu určuje škola. Aby mohli své děti učit doma rodiče, musí mít maturitní vzdělání. A pokud mají starší dítě na druhém stupni, tak i vysokoškolský diplom.

Domácí škola má už téměř třicetiletou tradici v Americe. Běžná je také v mnoha evropských zemích. V Česku je zatím povolena jen na prvním stupni. Ten druhý se teprve na vybraných školách testuje.

Domácí škola nenahradí dětem kolektiv, myslí si odborníci

Ministerstvo školství má totiž k výuce starších dětí výhrady. Školští úředníci pochybují, že rodiče dobře naučí děti fyziku, chemii a jazyky.

Výuka doma má ale hodně kritiků z řad psychologů, ale i učitelů. Jitka Vlková, ředitelka pražské Základní školy náměstí Curiových, je k domácí výuce na druhém stupni skeptická.

„Pro zdravý vývoj dítěte a navázání sociálních vazeb je zdravé být v kolektivu. Ale jsou případy, kdy dítě není sociálně nebo emocionálně vybavené, a pak ta alternativa domácího vzdělávání je příjemná a přínosná,“ myslí si Vlková.

Přehrát

00:00 / 00:00

Klára Bílá mluvila s kritiky domácí školy.mp3

Kritici domácího vzdělávání tvrdí, že dítě je v domácí škole vyčleněno z kolektivu a neumí se zapojit do společnosti. To však Gabriela Soukupová odmítá.

„Tím, že mají děti domácí školu, mají čas na více kroužků než děti, které chodí do běžné školy. Mají tedy tolik jiných možností, jak se setkávat s ostatními dětmi, že o kolektiv určitě ochuzeny nejsou. Naopak domácí školáci lépe vycházejí s ostatními lidmi kolem sebe než děti z běžných škol. Ty jsou totiž zvyklé vycházet pouze se svými vrstevníky,“ obhajuje svůj postoj Soukupová.


Psychologové podporují domácí školu jen v některých případech. Pokud je dítě nemocné nebo jinak handicapované. Jinak ale podle ředitelky pražské pedagogicko psychologické poradny Václavy Masákové je pro sociální rozvoj dítěte domácí výuka nevhodná.

„Děti jsou vyčleněny z přirozeného prostředí, přirozené skladby kolektivu, na to jsou argumenty, že se děti potkávají s vrstevníky v různých kroužcích, ale domnívám se, že škola by měla být prostředím, které učí děti podřizovat se obecně platným pravidlům,“ argumentuje Masáková.

Do pilotní zkoušky domácí výuky na druhém stupni se pustilo šest škol a 44 dětí. Předběžný průzkum ministerstva školství ukázal, že úroveň těchto dětí je stejná jako u žáků, kteří denně chodí do školy.

Podle mluvčí úřadu Kateřiny Böhmové je zapotřebí ještě prodiskutovat a blíže určit materiální podmínky pro výuku v rodině. Například internet by měl být v každé domácnosti a škola by měla dítě přezkušovat víckrát do roka. Testování domácí výuky na druhém stupni potrvá do června 2011.

Klára Bílá, Petra Benešová, Aneta Vojtěchová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme