Stát nemá přehled o stavu silničních mostů. Zanedbává jejich opravy, kritizují kontroloři

Stát zanedbává kontroly a opravy silničních i dálničních mostů. Výsledky prověrky v pondělí zveřejnil Nejvyšší kontrolní úřad. Ani po 13 letech od uzákonění nevznikla evidence cest. Stát také dlouhodobě neřeší závady části mostů, některé pak musejí být strženy. Ministerstvo dopravy odkázalo na vyjádření Karla Havlíčka (za ANO), že nechá provést audit hospodaření se všemi 24 300 železničními a silničními mosty v Česku.

Praha (Aktualizováno: 11:28 17. 8. 2020) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Demolice nadjezdů na dálnici D1 u Brna | Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Silničních a dálničních mostů je na 17 500, část ve správě státu a část spravují kraje. Ve špatném až havarijním stavu je podle úřadu asi pětina mostů.

Kontrola podle úřadu ukázala, že stát vůbec nemá přehled, v jakém stavu mosty skutečně jsou. „Neexistuje ani jednotný systém pro evidenci stavu mostů, plánování jejich oprav a objemu financí, které jsou na ně potřeba,“ oznámil Nejvyšší kontrolní úřad.

Všechny mosty v Česku projdou kontrolou. Resort dopravy také dohlédne na pracovní dobu strojvůdců

Číst článek

Ačkoli ministerstvo dopravy má už od roku 2007 ze zákona povinnost vést centrální evidenci pozemních komunikací, stále nevydalo příslušný prováděcí předpis. Před 13 lety utratilo 2,7 milionu korun za návrh vyhlášky a vytvoření internetové aplikace. Vyhlášku ale podle kontrolorů nevydalo a aplikaci nevyužilo.

„Uděláme spolu s ČVUT velký audit, jak který kraj hospodaří s mosty, ale také jak probíhá kontrola mostů Ředitelstvím silnic a dálnic nebo Správou železnic. Chceme si to zmapovat a zavést opatření, vytvoříme speciální komisi, která bude řešit financování oprav,“ řekl v pátek ministr dopravy Karel Havlíček.

Ředitelství silnic a dálnic, spadající pod ministerstvo dopravy, v pátek na svém webu sdělilo, že k plánování prohlídek či evidenci stavu mostů používá systém hospodaření s mosty BMS a chystá nový systém CEV (Centrální evidence vad). Ten bude zahrnovat stav vozovek i mostů, ale zatím byl loni spuštěn jen pro vozovky.

Doplnilo také, že už v roce 2015 zahájilo interní audit stavu mostů. „Z výstupů těchto kontrol byly zjištěny nedostatky, na kterých se začalo ihned intenzivně pracovat,“ sdělilo v tiskové zprávě. Byly také podle ŘSD vytvořeny rámcové dohody na provádění prohlídek mostů, díky kterým je znám stav všech mostů ve správě ředitelství.

Dlouhodobě neřešilo závady

Ředitelství silnic a dálnic podle kontrolorů nezajišťuje prohlídky mostů v předepsaných lhůtách a termínech. Pracovníci Nejvyššího kontrolního úřadu při namátkové prověrce 27 dálničních a silničních mostů zjistili, že prohlídky nebyly v pořádku ani u jednoho.

„Dokončovány byly i s několikaletým zpožděním, zprávy z nich obsahovaly rozpory v údajích, a v některých případech dokonce neodpovídaly skutečnému stavu mostů,“ uvedl úřad.

Váhy na dálnicích zaznamenávají kamiony vezoucí tuny navíc. Řidiče ale nikdo nepokutuje

Číst článek

Ředitelství silnic a dálnic většinu z kontrolovaných mostů ani řádně neudržovalo a včas neopravovalo.

„Dlouhodobě neřešilo závady, na které upozornily prohlídky, a odkládalo doporučená opatření. Stav mostů se kvůli tomu postupně zhoršoval až do té míry, že některé z nich už bylo nutné strhnout a postavit mosty nové,“ doplnil úřad.

Dokonce i na dálnici D1, kterou stát už několik let postupně opravuje, zůstávají na již přestavěných úsecích některé problematické mosty neopravené, nebo opravené jen částečně.

Zakázku na řešení havarijního stavu jednoho z mostů na D1 za 52 milionů pak podle kontroly zadalo Ředitelství silnic a dálnic nezákonně bez uveřejnění.

‚Zákonné povinnosti plníme‘

Ředitelství silnic a dálnic uvedlo, že plní zákonné povinnosti týkající se evidence, prohlídek a správy mostů. „V posledních dvou letech ŘSD výrazně navýšilo finanční prostředky na správu mostů, které má ve své správě,“ oznámilo.

Podle ředitelství se za posledních šest let zvýšil objem peněz vydávaných na prohlídky a diagnostiku mostů z jednotek milionů korun až na několik desítek milionů.

Letos chce ředitelství provést opravy zhruba 100 mostů. V tomto roce mají být podle ŘSD zahájeny mostů celkem za zhruba 2,6 miliardy korun a příští rok chce ředitelství výdaje na opravy ještě navýšit.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme