Dopravci a ekonomové marně volají po snížení daně na pohonné hmoty

Česká republika má jedny z nejvyšších daní na pohonné hmoty v Evropě. U nafty tvoří celých 48 procent ceny. Dopravci proto tankují v zahraničí a stát tak přichází o část daňových příjmů. Odborníci z Vysoké školy ekonomické v Praze vypracovali studii, která doporučuje snížit spotřební daně na naftu. Ministr financí Miroslav Kalousek je ale proti.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Čerpací stanice

Čerpací stanice | Foto: Khalil Baalbaki | Zdroj: Český rozhlas

Loni vybral stát na spotřebních daních za pohonné hmoty necelé 72 miliardy korun, tedy o dvě miliardy méně než v předchozím roce. Dopravci si už delší dobu stěžují a upozorňují, že příjmy státu budou i nadále klesat.

Kdo může, tankuje totiž za hranicemi České republiky. Znát je to především u nafty, na kterou byla uvalena devátá nejvyšší daň v Evropě. Zatímco průměr zemí Evropské unie je 66 centů na litr, v Česku stojí nafta v přepočtu téměř 69 centů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktorka Jitka Hanžlová sleduje situaci kolem spotřební daně na pohonné hmoty

V Lucembursku zaplatí řidiči za litr nafty průměrně 48 centů, v Bulharsku 53 centy, v Litvě a Lotyšsku kolem 55 centů a ve Španělsku 56 centů. Naopak vyšší zdanění nafty je například v Británii, v Německu nebo v Severských zemích.

Podle děkana národohospodářské fakulty VŠE Miroslava Ševčíka bylo zvýšení daní na naftu fatální chybou. Kamiony totiž ničí české silnice, peníze ale jejich řidiči utrácejí jinde. Česká republika tak přichází nejenom o částku spotřební daně, ale i o DPH.

Majitel kamionu rozhoduje, kde řidič natankuje. Česko kvůli cenám neláká

Číst článek

„Když se zvýšila spotřební daň o deset procent u nafty, tak to celkové inkaso v žádném případě o deset procent nevzrostlo. Dokonce i pokleslo,“ zdůraznil.

VŠE radí, jak vrátit řidiče k českým pumpám

Pracovníci Vysoké školy ekonomické navrhují řešení, které by přimělo domácí i zahraniční dopravce, aby začali v České republice více kupovat naftu.

„My jsme vypracovali studii, kde se ukazuje, že bod zvratu by mohl nastat někde v rozmezí koruna osmdesát až dvě koruny při snížení spotřební daně u nafty tak, aby se vyplatilo našim dopravcům čepovat u nás a těm tranzitujícím, aby čepovali taktéž u nás naftu,“ vysvětlil Ševčík.

O snížení spotřebních daní na pohonné hmoty ale nechce ministr financí Miroslav Kalousek ani slyšet.

Tankování pohonných hmot | Foto: Khalil Baalbaki

„Na základě všech studií, které máme k dosahu, kterými se vláda velmi pečlivě zabývala, víme, že pokles spotřební daně, aby měl pozitivní dopad do inkasa celkového, by musel znamenat, že se vyčepuje v České republice o 25 procent víc, aby to bylo neutrální,“ upozornil.

„A o 32 procent víc než uvádí jediná prognóza, která k tomu navádí, to jest prognóza děkana národohospodářské fakulty, pana docenta Ševčíka. U toho mohu říct jenom to jediné, kdo to neumí, ten to učí. Jinak všichni ostatní, kteří to dělají, nás od toho odrazují,“ dodal.

Ekonomů, kteří snížení spotřební daně na naftu doporučují, je ovšem více. „O komkoli se pan Kalousek zmíní negativně, tak je to pro tu osobu vlastně pochválení a vyznamenání,“ hájí se Ševčík.

Jitka Hanžlová, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme