Dopravci zaplatí na mýtném až o 10 procent víc, navrhuje ministerstvo dopravy

Za kilometr zaplatí dopravci od 1. ledna příštího roku až o 70 haléřů více. Ministerstvo dopravy už připravilo návrh vyšších sazeb. Ceny v dalších letech bude řešit nová mýtná koncepce.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kamiony na dálnici (ilustrační foto) | Foto: Ondřej Jánoška | Zdroj: Český rozhlas

Mýtné vyneslo v minulém roce o 130 milionů korun méně než v roce 2012, přestože nákladní auta jezdila po cestách častěji. Ministerstvo dopravy proto chtělo sazby zvýšit už loni.

Narazilo ale na odpor dopravců. Ti se odvolávali ústy Martina Felixe z Česmadu Bohemia na dohodu s tehdejším ministrem Vítem Bártou, podle které stát až do konce tohoto roku sazby měnit nemá.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ministerstvo dopravy navrhuje, aby se dopravcům zdražilo mýto až o 10 procent. Podrobnosti zjišťovala redaktorka Eva Kézrová

„V této podepsané dohodě také je, že každý rok se můžou stávající sazby navýšit o inflaci. Stát to nevyužil. Najednou zpětně sčítat to nejde, je to porušení dohody,“ konstatuje Felix.

V prosinci ale dohoda vyprší a podle Tomáše Neřolda z resortu dopravy nic nebrání ve zdražení mýta.

„U emisní třídy Euro 5 a vyšší se jedná o zvýšení o 9,8 procenta. U nižších kategorií do Euro 4 je to zhruba o osm procent. Velký počet vozidel se přesunul do sazby Euro 5, která byla před lety nejekologičtější a nejvíce podporovaná. Tím nám klesají příjmy z mýta a na to musíme reagovat,“ vysvětluje Neřold.

O sazbách rozhodne nejpozději v říjnu vláda

Kilometr se tak prodraží o 20 až 70 haléřů. Návrh, který je teď v připomínkovém řízení, zároveň předpokládá zrušení zvýšených pátečních sazeb. Až o čtvrtinu také snižuje limity pro dosažení slevy.

„Například pro získání pětiprocentní slevy by nově stačilo zaplatit v mýtném systému 70 tisíc korun, dříve to bylo sto tisíc,“ upřesňuje Neřold.

Mýto se v Česku vybírá od roku 2007. Zdražovalo zatím dvakrát. Nejvyšší sazby jsou teď na dálnici kolem osmi korun za kilometr. Ekologičtějí nákladní auta platí méně, zhruba čtyři koruny. Loni na mýtném vybral stát 8,5 miliardy.

Nejpozději v říjnu by o zvýšení sazeb měla rozhodnout vláda. Případně se zvednou i ceny zboží, přestože zpočátku budou podle Felixe na dražší mýto doplácet právě dopravci.

„Jednání o cenách na příští rok neprobíhají v listopadu a v prosinci, takže už teď víme, že to bude pozdě. Všichni podnikatelé potřebují stabilní daňové prostředí,“ upozorňuje Felix.

Velký otazník zatím visí nad další mýtnou koncepcí od roku 2016. Nabídky šesti zájemců o práci projektového manažera se pohybují od 23 milionů až po skoro 80.

Tento rozptyl vyvolal diskusi i mezi samotnými uchazeči, kteří mají ještě zhruba týden na podání námitek k Úřadu pro hospodářskou soutěž. Ministerstvo mezitím představilo hodnoticí komisi.

„Jsou v ní zástupci resortu, dva za ministerstvo dopravy, jeden za Ředitelství silnic a dálnic. Abychom tam měli nezávislý pohled, jsou v komisi také odborníci z Fakulty dopravní ČVUT pan Přibyl a Moos,“ vyjmenovává Tomáš Neřold.

Projektového manažéra mýta bychom měli znát ještě v září.

Eva Kézrová, Anna Kottová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme