Dopravci zaplatí na mýtném až o 10 procent víc, navrhuje ministerstvo dopravy
Za kilometr zaplatí dopravci od 1. ledna příštího roku až o 70 haléřů více. Ministerstvo dopravy už připravilo návrh vyšších sazeb. Ceny v dalších letech bude řešit nová mýtná koncepce.
Mýtné vyneslo v minulém roce o 130 milionů korun méně než v roce 2012, přestože nákladní auta jezdila po cestách častěji. Ministerstvo dopravy proto chtělo sazby zvýšit už loni.
Narazilo ale na odpor dopravců. Ti se odvolávali ústy Martina Felixe z Česmadu Bohemia na dohodu s tehdejším ministrem Vítem Bártou, podle které stát až do konce tohoto roku sazby měnit nemá.
Ministerstvo dopravy navrhuje, aby se dopravcům zdražilo mýto až o 10 procent. Podrobnosti zjišťovala redaktorka Eva Kézrová
„V této podepsané dohodě také je, že každý rok se můžou stávající sazby navýšit o inflaci. Stát to nevyužil. Najednou zpětně sčítat to nejde, je to porušení dohody,“ konstatuje Felix.
V prosinci ale dohoda vyprší a podle Tomáše Neřolda z resortu dopravy nic nebrání ve zdražení mýta.
„U emisní třídy Euro 5 a vyšší se jedná o zvýšení o 9,8 procenta. U nižších kategorií do Euro 4 je to zhruba o osm procent. Velký počet vozidel se přesunul do sazby Euro 5, která byla před lety nejekologičtější a nejvíce podporovaná. Tím nám klesají příjmy z mýta a na to musíme reagovat,“ vysvětluje Neřold.
O sazbách rozhodne nejpozději v říjnu vláda
Kilometr se tak prodraží o 20 až 70 haléřů. Návrh, který je teď v připomínkovém řízení, zároveň předpokládá zrušení zvýšených pátečních sazeb. Až o čtvrtinu také snižuje limity pro dosažení slevy.
„Například pro získání pětiprocentní slevy by nově stačilo zaplatit v mýtném systému 70 tisíc korun, dříve to bylo sto tisíc,“ upřesňuje Neřold.
Nejpozději v říjnu by o zvýšení sazeb měla rozhodnout vláda. Případně se zvednou i ceny zboží, přestože zpočátku budou podle Felixe na dražší mýto doplácet právě dopravci.
„Jednání o cenách na příští rok neprobíhají v listopadu a v prosinci, takže už teď víme, že to bude pozdě. Všichni podnikatelé potřebují stabilní daňové prostředí,“ upozorňuje Felix.
Velký otazník zatím visí nad další mýtnou koncepcí od roku 2016. Nabídky šesti zájemců o práci projektového manažera se pohybují od 23 milionů až po skoro 80.
Tento rozptyl vyvolal diskusi i mezi samotnými uchazeči, kteří mají ještě zhruba týden na podání námitek k Úřadu pro hospodářskou soutěž. Ministerstvo mezitím představilo hodnoticí komisi.
„Jsou v ní zástupci resortu, dva za ministerstvo dopravy, jeden za Ředitelství silnic a dálnic. Abychom tam měli nezávislý pohled, jsou v komisi také odborníci z Fakulty dopravní ČVUT pan Přibyl a Moos,“ vyjmenovává Tomáš Neřold.
Projektového manažéra mýta bychom měli znát ještě v září.