Ani karanténa nepříznivý trend neotočila, smrtelných nehod je letos víc než loni

Policejní statistiky zaměstnává paradox: i v důsledku vládních opatření v březnu a dubnu se na českých silnicích výrazně snížil počet dopravních nehod. Těch tragických ale v porovnání s prvním čtvrtletím loňského roku přibylo. Letos na silnicích doposud zemřelo 121 řidičů, chodců a cyklistů, meziročně o pět více. Prázdné silnice podle policistů lákají k překračování povolené rychlosti. Častějším spoluviníkem od začátku roku je také alkohol.

Praha (Aktualizováno: 11:30 21. 4. 2020) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na českých silnicích umírá stále více lidí. | Zdroj: HZS Pardubického kraje

Tragicky skončilo hned několik dopravních nehod z minulého týdne. Kamion na trase mezi Teplicemi a Bílinou smetl pracující silničáře, tři z nich zemřeli. Střet s osobním autem nepřežil také devětatřicetiletý motocyklista na Frýdecko-Místecku, zemřel po převozu do nemocnice.

Silnice jsou tak od 12. března, kdy byl vyhlášen nouzový stav, sice prázdnější, nikoli bezpečnější.  

Během Velikonoc přibylo porušování bezpečnostních opatření, policie řeší shlukování i roušky

Číst článek

Počítadlo nehod serveru iROZHLAS.cz, které shromažďuje předběžná data silničářů, eviduje od začátku karantény 6791 dopravních nehod. V porovnání se stejným obdobím loni je to o 3808 incidentů méně. Podle dat na silnicích zemřelo za dobu karantény 37 lidí, tedy méně než ve stejném období loni, kdy bylo 10599 nehod a 56 mrtvých. I přesto, že v posledních několika týdnech řidiči na silnicích méně havarovali, se od začátku roku počet smrtelných nehod v porovnání s loňským rokem zvýšil. 

Rozmáhá se také počet nehod způsobených nepřiměřenou rychlostí. V karanténním období jich statistiky evidují 825 (loni ve stejném časovém období 738), o necelých dvě stě méně je poté přisuzováno nedání přednosti v jízdě. 

„Problematika nedodržování nejvyšší povolené rychlosti je problém, kterému se nyní dopravní policisté ve zvýšené míře věnují,“ potvrdil pro server iROZHLAS.cz David Schön, tiskový mluvčí Policie České republiky.

Meziročně narůstá také počet nehod, ve kterých figuruje alkohol. Zatímco byl loni od začátku roku do poloviny dubna přítomen u 1035 nehod, letos jich policisté evidují již 1084. Týden po vyhlášení nouzového stavu havaroval například opilý muž z Karvinska. Podle policie navíc na předním sedadle vezl devítileté dítě, podle dechové zkoušky měl v krvi více než dvě promile alkoholu.

Policisté jsou vybaveni ochrannými pomůckami, tvrdí, že není pravda, že by kvůli koronaviru zastavovali a kontrolovali méně řidičů. S oteplením na silnice vyrazilo i větší množství motorek, v terénu je proto zapojen také policejní MOTO Tým.

„Nelze říci, že policisté nějaké přestupky neřeší, naopak, po dobu nouzového stavu se kontrolní činnost policistů zvýšila, zejména v souvislosti s kontrolou dodržování opatření vlády,“ doplnil Schön

Zatímco policisté změny pracovních postupů během nouzového stavu příliš nepociťují, pro záchranáře koronavirus představuje komplikaci – pracují v odlišném režimu než obvykle. „Každá událost je na základě zjištěných skutečností oklasifikována operátorem. A to dle předpokládaného stupně možného ohrožení koronavirem,“ uvedl pro iROZHLAS.cz Lukáš Humpl, tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Moravskoslezského kraje. Společně s Ústeckým a Středočeským krajem patří po Praze k místům s nejvyšším počtem havárií.

Za nehodu vlaku v Uhříněvsi dostal řidič kamionu čtyři roky vězení. Rozsudek není pravomocný

Číst článek

Záchrana lidských životů při autonehodě tak může být komplikovanější. „Teoreticky může být pozitivní na covid-19 každý náš pacient. Zásah u dopravních nehod je jiný pro nekomfortní nošení ochranných pomůcek,“ potvrdila podobnou zkušenost Petra Effenbergerová, tisková mluvčí Zdravotnického záchranného sboru Středočeského kraje.

Nezapomeňte na pásy

Statistiky ministerstva dopravy upozorňují, že spoustě tragických konců šlo snadno předejít. Dlouhodobě třetina usmrcených a pětina těžce zraněných nebyla během jízdy připoutána bezpečnostním pásem. „Lze zobecnit, že čím nižší třída komunikace, tím vyšší podíl nepřipoutaných,“ uvedl v tiskové zprávě Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.

Řidiči by navíc neměli podléhat klamnému pocitu bezpečí vyprázdněných silnic, který některé zláká ke šlápnutí na plyn. „Nepřiměřená rychlost spolu s nevěnováním se řízení patří dlouhodobě k nejčastějším příčinám tragických dopravních nehod,“ zdůraznil v tiskové zprávě vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold. 

Nela Krawiecová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme