‚Silnice by měly více odpouštět.‘ Česku se nedaří snížit počet obětí dopravních nehod, letos jich je už 387

Na českých silnicích letos zemřelo už 387 lidí, vyplývá z předběžných policejních statistik, které se ještě mohou měnit. Pro celý letošní rok přitom stát v Národní strategii bezpečnosti silničního provozu počítal s maximálně 362 oběťmi. Přestože na silnicích umírá mnohem méně lidí než třeba před 10 lety, Česku se nadále nedaří snížit počet dopravních obětí na průměr zemí Evropské unie.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní nehoda (ilustrační snímek) | Zdroj: Profimedia

„Podle mě je hlavní důvod v tom, že neakceptujeme zodpovědnost státu za stav našich komunikací. Očekáváme, že za každou nehodu je zodpovědný vždy řidič. Jsem přesvědčen, že je normální, že lidé dělají chyby, ale neměli by za to zaplatit svým vlastním životem,“ hledá důvody Marcel Mourek, ambasador Evropské asociace bezpečnosti silnic.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si reportáž Matěje Skalického

Podle něj by mělo ministerstvo dopravy usilovat o to, aby na českých silnicích mohla být ta nejmodernější opatření, které zabrání těžkým nehodám.

„Je velmi jednoduché používat lampy, které se prostě zmuchlají, aniž by ohrozily někoho jiného. Běžně se používají nástavce, které chrání chodce a zajistí, že když do nich řidič nabourá, tak se zastaví na delší vzdálenosti, než je jeden metr. Vzhledem ke zdlouhavému stavebnímu řízení ty moderní prvky vidíme na silnicích zhruba až po 12 letech,“ vyjmenovává Mourek.

Je třeba zajistit, aby bylo možné okamžitě zařadit nový bezpečnostní prvek např. v průběhu stavby silnice nebo dálnice.

I Tomáš Neřold z Besipu spadajícího pod ministerstvo dopravy říká, že silnice by řidičům měly víc odpouštět.

„Dnes se nehodovost z pohledu největších následků hodně odehrává na silnicích nižších tříd. To jsou krajské silnice, které jsou podinvestované. Patnáct procent úmrtí řidičů je po srážce se stromem. Je potřeba řešit konkrétní opatření, svodidla, atd.“

Přísnější tresty

Důležité je prý také pečlivě vychovávat budoucí řidiče a ty stávající za porušování pravidel přísněji trestat.

 „Potřebujeme rozhodně tvrdší sankční systém zaměřený na nejzávažnější přestupky a zároveň dohled na silnicích, aby se lidé báli, že může dojít k restu, že tam policisté budou, že se ty přestupky nepotáhnou, že se z nich nevykroutí,“ dodává Neřold.

Oranžové sloupky, které mohou zachránit život. Z SOS hlásek u dálnic se dá dovolat na tísňové linky

Číst článek

Chystá se změna bodového systému, na které se podílela také dopravní policie. Její nový šéf Jiří Zlý popsal, že teď na podzim také přibude preventivních akcí zaměřených na alkohol, dodržování předpisů i na chodce.

„V rámci jednotlivých krajských ředitelství se zejména v podzimních měsících plánují akce zaměřené na nejzranitelnější účastníky silničního provozu, mezi které patří chodci, cyklisté a také motocyklisté. Zejména u chodců se zaměříme na používání ochranných pomůcek a zvyšování vlastní odpovědnosti za svůj život a zdraví,“ říká pro Radiožurnál Zlý.

Počet obětí na silnicích chce stát i nadále snižovat. Už příští rok by podle národní strategie nemělo na českých silnicích zemřít víc než 333 lidí. Počet, který letos padl už v srpnu.

Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme