Dopravní podnik Ostrava podle inspekce chyboval, může dostat pokutu

Drážní inspekce zahájí správní řízení s ostravským dopravním podnikem. Neupozornil totiž na to, že se na jednokolejné trati v Ostravě už v minulosti málem staly nehody. Úsek, na kterém před dvěma týdny zemřeli při srážce tramvají tři lidé, mohl být podle inspekce zabezpečen dříve.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lidé pozorují obnovený provoz tramvají | Zdroj: ČTK

Dopravní podnik minulý týden připustil, že se tramvaje na jednokolejné trati mezi Porubou a Kyjovicemi špatně křížily v posledních třech letech už dvakrát. K nehodě sice nedošlo, podle mluvčího inspekce Zdeňka Neusara podnik i přesto pochybil.

"Dopravní podnik nám především tyto události nenahlásil, tím pádem je potom ani nešetřil a místo mimořádné události nezajistil. Došlo tam k vyjetí jedné tramvaje do jízdní cesty druhé tramvaje, což z našeho pohledu je mimořádná událost ve smyslu zákona o drahách," uvedl Neusar.

V obou případech podle něj jeden z řidičů křižujících se tramvají nezastavil na místě určeném k čekání na protijedoucí soupravu a chyba se později musela napravit couváním jedné ze souprav. Dopravce to vyřešil finančním postihem řidičů a o riziku se mluvilo na školeních.

"Je to pouze spekulace, ale mohli jsme bezpečnostní doporučení vydat podstatně dříve. Stejně tak mohl být na trati už dříve nainstalován modernější systém zabezpečení, ne až po nedávné nehodě," doplnil Neusar. Drážní inspekce příští týden zahájí s podnikem správní řízení, v němž může uložit až desetimilionovou pokutu.

Náměstek dopravního podniku František Kořínek se o chystaném správním řízení dozvěděl od Českého rozhlasu. Jakékoliv provinění odmítá. "Z hlediska hlášení, že jsme něco zanedbali, to pochybení necítíme. Podle našeho názoru se nejednalo o mimořádnou událost," řekl Kořínek.

Nehoda z 11. dubna, kdy se dvě soupravy čelně srazily, skončila tragicky. Tři lidé tehdy zemřeli a 42 bylo zraněno. Policie ze zavinění nehody obvinila čtyřiadvacetiletého řidiče jedné z tramvají Petra Hrocha. Ten při čtvrtečním výslechu připustil, že udělal chybu. Policisté prošetřují i postup vedení dopravního podniku.

Po jednokolejné trati, kde se nehoda stala, od pondělí opět jezdí tramvaje. Dopravce přijal několik opatření, která by měla další tragédii zabránit. Řidiči se musí předtím, než vjedou na rizikový úsek, vždy hlásit a dispečer jim musí průjezd povolit. Na čtyřech místech jsou nainstalována výstražná světla a nově také visí u tratí tabule s nápisem Odhláška, která má povinnost volat dispečerovi ještě zvýraznit.

Na kritickém úseku se také snížila nejvyšší povolená rychlost z 60 na 40 kilometrů v hodině. Do konce roku by pak bezpečnost na jednokolejce mělo hlídat moderní elektronické zařízení.

Andrea Čánová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme