Dopravní propojení Česka a Rakouska je už řadu let problémové. Čeká se ale zlepšení
Prezident Miloš Zeman poukázal před svou dnešní návštěvou Rakouska na to, že chybí dopravní propojení obou zemí. Konkrétně jde o dálnici mezi Brnem a Vídní a schází také spojení mezi Českými Budějovicemi a Lincem.
Už před lety se přitom představitelé jižní Moravy a Dolních Rakous shodli, že je potřeba vybudovat lepší silniční spojení mezi Brnem a Vídní, a vyzývali své centrální vlády k tomu, aby se stavba dálnice urychlila.
Jihomoravský hejtman Michal Hašek a jeho dolnorakouský protějšek Erwin Pröll pak v roce 2011 podepsali takzvané Valtické memorandum. Zdůraznili v něm mimořádný význam dálniční osy A5 na rakouské straně a R52 na straně české, respektive moravské.
„Já sem jezdím každý den z Brna, do Rakouska a zpátky, čili mám to tady zmapované. A kolik jsem tady zažila za poslední tři roky nehod, mrtvých, masakrů. Nemluvím o zácpách a takových věcech, že je to celé zbytečné. A tady tenhle kousek... Prostě já bych chtěla, aby tady ta dálnice byla. Myslím si, že nejsem sama,“ stěžuje si starší řidička.
Redaktor Martin Ježek shrnuje informace o nedostatečném dopravním propojení Česka a Rakouska
„Už by to mohli konečně dodělat. Je to takové zdlouhavé, jezdit těmi dědinami. Rakušáci už dálnici postavenou mají, takže záleží jenom na Česku,“ dodává další z řidičů.
Rakouská společnost ASFINAG, která řídí provoz a výstavbu tamních dálnic, trvá na tom, že ještě v roce 2013 začne budovat prodloužení dálnice A5 směrem k hranicím České republiky. To, že na české straně nedojde k úplnému napojení, prý není podle funkcionářů až tak velký problém. Především totiž chtějí odlehčit rakouským obcím, přes které se valí doprava.
Novinka na železnici
Velké změny se chystají na železnici, a to na trase mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem. V roce 2014 by měla být uvedena do provozu vysokorychlostní vlaková souprava Railjet.
Jedná se o společný projekt Českých drah a rakouských ÖBB. Komfortní vlak, který dosahuje stejné rychlosti jako Pendolino, vyjel před několika dny z pražského Hlavního nádraží na zkoušku poprvé s cestujícími.
Horší je to se spojením Prahy a Lince, stavba dálnice D3 nepokračuje příliš rychle. Rakušané pak uvádí, že jejich část by mohla být dokončena v roce 2021, z toho první etapa v roce 2015.
Podobné je to i se železničním koridorem. Ten se sice na české i rakouské straně rekonstruuje, přímé spojení mezi Prahou a Lincem přesto vázne. Vlaky jezdí poměrně dlouho a často mívají zpoždění.