Dostavbu D8 Bárta neslíbil, rozhodne za týden

Problém s několika chybějícími kilometry dálnice přes České středohoří přivedl dnes ministra dopravy Víta Bártu na Ústecko. Starostové okolních obcí od něj chtěli slyšet, zda stát bude mít peníze na dokončení stavby, nebo ne. Lidem by se pak výrazně ulevilo od hustého provozu kamionů.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavba dálnice D8 - most Opárno | Foto: IDMZ

Kvůli nedostavěnému úseku dálnice D8 se ministr dopravy setkal nejen s hejtmankou Ústeckého kraje Janou Vaňhovou a primátorem Ústí nad Labem Janem Kubatou, ale i se starosty obcí, kterými kvůli chybějícím několika kilometrům dálnice projíždí denně tisícovky kamionů.

Bárta se ale během návštěvy k otázce, co hodlá udělat ze stavbou, nevyjádřil. Řekl ale, že považuje dostavbu D8 za osobní záležitost a že situace je vážná. Uvedl také, že nestandardní situace panuje i na jiných úsecích republiky, tudíž ať od něj nikdo konečné slovo zatím nečeká.

Ministerstvo dopravy zvažuje zastavení staveb kvůli nedostatku peněz. Hejtmanka Ústeckého kraje za ČSSD Jana Vaňhová by dostavbu chybějících šestnácti kilometrů dálnice D8 financovala z alokovaných peněz z letošního roku.

„Očekávám od pana ministra, že nám dá najevo svůj časový a finanční plán dostavby D8 včetně návrhu systémového řešení, kterým by se do budoucna zabránilo záměrným obstrukcím a blokacím dopravních staveb ze strany takzvaných ekologických aktivistů,“ dodává Vaňhová.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jana Vaňhová, Miroslav Patrik a Tomáš Kaas hovoří o dostavbě dálnice D8 ve Světě o jedné.mp3

Úsek dálnice přes České středohoří blokují rovněž žaloby ekologických sdružení. Naposled uspěly Děti Země, na základě jejichž žaloby ústecký krajský soud kvůli procesním vadám zneplatnil územní rozhodnutí. Čeho chce toto sdružení soudní cestou dosáhnout, to řekl Českému rozhlasu jeho předseda Miroslav Patrik.

„Doufáme, že do se budoucna jiné dopravní stavby vyvarují těmto chybám a úředníci, kteří porušovali zákony, budou potrestáni, stejně jako investor, který nezvládá dopravní infrastrukturu. Říká se, že nejsou peníze na 400 rozestavěných staveb. Kdo ty rozestavěné stavby udělal? Investor, samozřejmě,“ tvrdí Patrik.

„Rozhodně to není 400 staveb, které jsou rozestavěny, mezi těmi položkami jsou i položky na přípravu, na vypořádání a opravy staveb,“ oponuje náměstek ministra dopravy Tomáš Kaas.

Podle náměstka Tomáše Kaase, odpovědného za silniční infrastrukturu, znamená nedostavění zbývajících zhruba 16,5 kilometru přes České středohoří velmi nepříjemnou situaci pro obce, které se nachází na trasách zatížených tranzitní dopravou.

Které stavby ministerstvo zastaví, ještě není jisté

Ministerstvo dopravy plánuje zveřejnit seznam zřejmě 51 staveb, které se pro nedostatek peněz zastaví. Návrh rozpočtu pro rok 2011 totiž podle ministra Víta Bárty znamená faktický pokles výdajů asi o 40 procent.

Podle médií je mezi nimi například část jihočeské dálnice D3, několik úseků silnice R6 na Karlovy Vary, úsek R3 na jih od Českých Budějovic, obchvat obce Líbeznice severně od Prahy nebo některé úseky silnic R7 a R49. Prioritu má naopak rekonstrukce dálnice D1, silnice R 48 od Frýdku-Místku do Polska nebo dokončení obchvatu kolem Prahy.

Seznam zastavených dopravních staveb včetně D8 by měl ministr Bárta definitivně oznámit 13.srpna. Zatím však není jasné, která kritéria budou rozhodujíc, zda se budou zastavovat jen nejdražší stavby. Bárta bude rozhodovat na základě předložených úsporných opatření na jednotlivých stavbách.

Dnes padla zmínka o tom, že by se v krizovém úseku nedostavěné dálnice D8 zvyšovalo mýtné a omezovaly jízdy kamionů. Podle Kaase však ještě neexistují konkrétní opatření. „Problémy Vchynic a Lovosic bychom mohli vyřešit tím, že se alespoň zprovozní ta část D8, která je silně rozestavěná a skoro dokončená.“

Stavba dálnice D8 - tunel Radejčín | Foto: IDMZ

Starostové obcí kolem rozestavěné dálnice D8 věří, že ministr Vít Bárta nakonec nezařadí nedokončený úsek dálnice na seznam zastavených staveb, který má 13. srpna schválit vláda. Naději starostům dodalo setkání s ministrem ve Vchynicích u Lovosic, jak potvrdila i starostka Vchynic Jana Chládková

„Byla bych ráda, kdyby ta D8 i do budoucnu zelenou dostala, protože je to opravdu stěžejní stavba jak významu mezinárodního, tak i regionálního,“ řekla Chládková.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jana Chládková hovoří o nutnosti dostavět D8.mp3

Podle dnešního vyjádření Bohuslava Sobotky, úřadujícího předsedy ČSSD, znamená zastavení a nutné zakonzervování staveb výdaje ve výši několika miliard korun. Podle Kaase ale konzervace nemusí znamenat náklady navíc. „Může se jednat o dokončení jednotlivých objektů do stavu, kdy je možno je dokončit.“

Ministerstvo chce po stavebních firmách, aby stavěly levněji. Otázkou je, nakolik se ale změní systém při zadávání a kontrole stavebních zakázek na samotném ministerstvu, respektive Státním fondu dopravní infrastruktury a Ředitelství silnic a dálnic, tak aby nebylo možné stavby protahovat, prodražovat a zároveň se stavělo kvalitně.

„Pan ministr již ustavil pracovní skupiny, které by měly zjednodušit a zpřehlednit řízení. Druhá věc je oblast veřejných zakázek, kde bude platit nový zákon, a další mechanika při postupu v těchto soutěžích bude panem ministrem dále rozpracována. V současnosti aspoň ty tendry, které byly vypsány, budou formou elektronické aukce,“ dodal náměstek Tomáš Kaas.

Martin Křížek, Lukáš Vincourek, Dagmar Cestrová, Aneta Vojtěchová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme