Dostavbu dálnice D4 zaplatí soukromníci. Rozhodla o tom vláda

Vláda schválila dostavbu dálnice D4 ze soukromých peněz. Bude to formou takzvaného PPP projektu. Ten počítá, že na stavbu 32 kilometrů dálnice mezi Milínem na Příbramsku a Miroticemi na Písecku bude potřeba téměř 25 miliard korun.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice D3 | Foto: Michaela Vydrová

„Ta cena není jen za výstavbu, ale i za třicetileté provozování, údržbu a předání dálnice jako nové. To je šance, jak opravdu rehabilitovat jméno PPP projektů, tedy partnerství privátního a veřejného,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO.

Stavba by měla podle ministerstva dopravy začít ve druhé polovině příštího roku.

„Výhodou PPP projektů je rychlost stavby, ale i to, že budoucí provozovatel silnice odvede práci kvalitně a bude za dílo po dlouhou dobu zodpovědný,“ uvedl Dan Ťok.

Podle něj je navíc čas začít se připravovat na situaci, kdy se po roce 2023 omezí příliv evropských dotací a bude tak nutné využívat i jiné zdroje financování.

Ministerstvo dopravy plánuje, že komunikaci vybuduje na svoje náklady soukromý investor, který ji poté bude po předem určenou dobu spravovat, za což bude od státu dostávat peníze.

Dálnice D4 (dříve R4) z Prahy na jih Čech se staví již od 60. let
- První úsek u Prahy (Zbraslav) byl otevřen v roce 1966
- Úseky kolem Jíloviště po Řitku byly otevřeny v 70. letech, úseky od Řitky ke Skalce u Příbrami v 80. letech
- Pokračováním D4 je silnice I/4 přes Strakonice a Vimperk až na hranici s Německem
- U Nové Hospody na Písecku na D4 plynule navazuje silnice I/20 na Písek a České Budějovice
Celková délka: jako D4 bude značen 73 km dlouhý úsek Jíloviště - Nová Hospoda
V provozu: 38 km; Jíloviště - Skalka (32 km), Mirotice - Nová Hospoda (6 km)
Ve výstavbě: Skalka - Háje u Milína (4 km)
V přípravě: Milín - Mirotice (32 km)
Zdroj: ČTK

Kromě D4 předpokládá ministerstvo dopravy, že dalším takzvaným PPP projektem s využitím soukromých peněz bude dostavba dálnice D7.

V případě D4 předpokládá ministerstvo dokončení zbývajících kilometrů do pěti let. Dalších 25 let by se pak měl takzvaný koncesionář starat nejen o jím postavený úsek, ale také o části silnice u Skalky a u Písku.

V minulosti se stát pokoušel o zapojení soukromého kapitálu při výstavbě D47 u Ostravy a částí jihočeské D3.

Podle ministerstva byla hlavním problémem, proč tyto stavby nakonec soukromý investor nebudoval, nedostatečná připravenost projektů a v případě D3 i potřeba prioritně čerpat peníze z EU.

V polovině září vypsalo ministerstvo dopravy výběrové řízení na právního, finančního a technického poradce pro vypsání výběrového řízení na dostavu D4 za 97 milionů korun.

Pokud by ale vláda s výstavbou komunikace prostřednictvím PPP projektu nesouhlasila, může ministerstvo zadávací řízení na poradenství zrušit.

D4 - chybějící úsek | Foto: Český rozhlas

ČTK, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme