Drážní inspekce provedla v Ostravě rekonstrukci páteční tragické nehody tramvají

Při rekonstrukci se vyšetřovatelé snažili zjistit, co všechno řidiči viděli z kabiny a jaké okolnosti měly na srážku vliv. Řidič jedné ze souprav zřejmě nepočkal na křížení protijedoucího spoje a policie ho podezřívá z obecného ohrožení. Celé vyšetřování potrvá několik měsíců.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

výhled řidiče | Zdroj: ČTK

Dvě tramvaje proti sobě a na kolejích červená čára s písmeny MS - místo střetu. Tak to vypadalo na dnešní rekonstrukci tragické nehody. V takovém terénu řidiči moc udělat nemohli, připustil přímo na místě policejní vyšetřovatel Jaroslav Kornacki. "Jsou tady keře, je to dost prudký oblouk, místo je nepřehledné. Řidiči tramvají, když jedou proti sobě, se skutečně vidí až na poslední chvíli," dodal vyšetřovatel.

Rekonstrukce probíhala přímo na místě srážky na jednokolejné trati mezi zastávkami Poruba - koupaliště a Vřesina. Zkouškou drážní inspektoři získají podrobnosti o příčinách havárie. O rekonstrukci se hovořilo v poledních Ozvěnách dne Radiožurnálu. Zvukový záznam si můžete poslechnout v Rádiu na přání.

Policie plánuje další výslechy cestujících. Čeká se, kdy a zda obviní řidiče tramvaje, který je momentálně v nemocnici. Celé vyšetřování potrvá několik měsíců, protože zraněných je hodně a stejně tak je velká i hmotná škoda - přes 2,5 milionu korun.

Úsek bude řídit dispečer

Zlepšení situace ostravského úseku by podle mluvčího drážní inspekce, Zdeňka Neusara mělo proběhnout co nejdříve: "Na trati bude zřízený podobný režim tzv. ohlašovací povinnosti jako na železničních tratích se zjednodušeným provozem. To znamená, že ke každé jízdě tramvaje na jednokolejný úsek bude třeba souhlasu dirigujícího dispečera."

"Druhým krokem potom bude vybudování zabezpečovacího zařízení, které by mělo být instalováno během letošního roku. Po provizorním opatření by měl být provoz obnoven snad ještě dnes," řekl ráno Radiožurnálu Neusar. Nejnovější informace však hovoří o tom, že doprava na trati začne až v úterý.

Dopravní podnik: Trať odpovídala normám

Ostravský dopravní podnik zřejmě podcenil nebezpečí, soudí ostravský primátor Petr Kajnar. Jak řekl deníku Právo, trať fungovala od roku 1930 bez větších bezpečnostních změn a její rekonstrukce se stále odkládala. To Kainar považuje za neprofesionální.

Bývalý ředitel Dopravního podniku Ostrava František Vaštík popírá svůj podíl na špatném technickém zabezpečení této jednokolejky. Reaguje tak na výtky zraněných lidí a pozůstalých po obětech z páteční čelní srážky dvou tramvají v této lokalitě. Podle Vaštíka odpovídala trať všem platným českým normám a svědčí o tom i povolení drážního úřadu k jejímu provozování.

František Vaštík trvá na tom, že nebýt nepozorného řidiče, tragédie se nestala: "Toto je totální lidské selhání, strašně mne mrzí, že k té události došlo. Ale my jsme skutečně v ničem nepochybili. Toto je tak trochu hon na čarodějnice a mrzí mě, že se k tomu využívá tak smutná událost. Spojovat to s tím, že kdyby bylo technické zabezpečení, tak by k tomu nedošlo, je veliké zjednodušení."

Naopak, Martin Pabiska, bývalý dispečer libereckých elektrických drah, se domnívá, že nehodu jednoznačně zavinil ostravský dopravní podnik. "Ten systém umožnil udělat chybu člověku. Spoléhá se na to, že řidič nepřehlédne 1,5milimetrový text v jízdním řádu, že tam má křižování. To je prostě systémová chyba velkého řádu."

Zranění cestující jsou ve stabilizovaném stavu

Sedmnáct zraněných, kteří zůstali po páteční srážce tramvají v ostravských nemocnicích, je ve stabilizovaném stavu. Někteří z nich byli v neděli propuštěni do domácího léčení, jiné čekají operace během tohoto týdne. Lékaři ošetřili celkem 38 zraněných, z toho 13 těžce.

Ředitel Městské nemocnice v Ostravě-Fifejdách František Jurek upřesnil, jak se vede ženě, která jako těhotná v troskách tramvají uvízla s probodnutým hrudníkem. Své dítě přivedla na svět v tamní porodnici císařským řezem: "Maminka je po operaci a miminko je malé, ono mělo necelá dvě kila. Věříme, že vývoj bude dobrý."

I dnes se na místo havárie sjížděli lidé. Někteří by chtěli rodinám poškozených pomoci a zatím neví jak. "Nejsem z rodiny, tak mi nikdo nic neřekne. Nemám se kde cokoli dovědět. Chtěla bych vypomoct, třeba finančně," řekla nám žena z nedaleké Horní Lhoty.

Milan Kopp, Martin Knitl, Ivana Šuláková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme