Na dostavbu Dukovan bude potřeba přepravit obří kusy materiálu, silnice a mosty se musí upravit

Ze Severního moře po Labi až do středočeského Týnce nad Labem, a dál pak po silnicích až na Třebíčsko – tudy by se měly na konci desetiletí do Dukovan dostávat komponenty plánovaného nového bloku jaderné elektrárny. Tendr na výstavbu ještě ani nezačal, ministerstvo dopravy už ale pracuje na úpravě silnic a mostů. A to tak, aby se na ně obrovské a těžké součásti elektrárny vůbec vešly. V plánu je na pět desítek takových změn.

Tento článek je více než rok starý.

Praha/Dukovany Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jaderná elektrárna Dukovany

Tendr na výstavbu ještě ani nezačal, ministerstvo dopravy už ale pracuje na úpravě silnic a mostů (ilustrační foto) | Foto: Jan Sucharda | Zdroj: Český rozhlas

Reportér Československého rozhlasu byl v roce 1987 u spouštění čtvrtého bloku jaderné elektrárny Dukovany. „Teprve, když tu stojím, vidím s překvapením ty pravé rozměry. Představte si jen, že výstavba elektrárny zabrala rozlohu 131 a půl hektaru. Po obou stranách jsou čtyři chladicí věže. Vypadají jako obří kalichy na přípitek titánů,“ popisoval Stanislav Benda.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si příspěvek Zdeňky Trachtové

Tehdy se ještě veškeré součásti elektrárny dostávaly na místo po železnici. To už teď možné není, vysvětluje ředitel společnosti EDU II. spadající pod ČEZ Petr Závodský.

„Je tam spousta komponent, které se nám nevejdou na železnici, protože se nám nevejdou do toho průjezdného profilu. Když vezmete Temelín a Dukovany původní, tak ty velké komponenty byly už tak projektované, aby byla dopravitelnost po železnici. Kdežto u těch 1200 bloků už se nevedeme do průjezdného profilu.“

Přípravná fáze úprav

Pro představu, největší součástí elektrárny je parogenerátor – zhruba třicet metrů dlouhý válec o průměru čtyři metry s hmotností přibližně 750 tun. Z podkladů ministerstva dopravy vyplývá, že se musí postavit minimálně dva nové mosty a dalších zhruba 13 podepřít nebo jinak upravit. V plánu je také stavba několika městských obchvatů. Práce na některých z nich už začaly.

„Ono to ani není o tom, že se bude dělat něco extra nového, s výjimkou těch obchvatů, jako že se budou ty silnice zkapacitňovat, budou se modernizovat. Obchvat Třebíče se v každém případě dělat bude. Co se týká těch ostatních, ještě se musí dotáhnout Jihlava a musí se dotáhnout Rosice,“ objasňuje ministr průmyslu a obchodu a dopravy za hnutí ANO Karel Havlíček.

Francouzi k dostavbě Dukovan: České firmy znají místní prostředí, chceme s nimi spolupracovat

Číst článek

Prohloubit se musí na některých místech také dno Labe. A úprava čeká i vodní překladiště v Týnci nad Labem. Pro přepravu se podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky využijí speciální plavidla. „Umožňují využití tzv. balastování v plavebních komorách – zdvojený trup, který se v komoře napustí vodou, čímž se plavidlo více potopí, aby proplulo.“

Většina úprav je zatím ve přípravné fázi – řeší se územní plány a projekty. Trasy musí být kompletně hotové nejpozději v roce 2029, kdy má podle plánů vlády začít stavba pátého bloku.

Zdeňka Trachtová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme