Dva roky od tragické nehody u Nažidel

Přesně dva roky dnes večer uplynou od tragické havárie autobusu u jihočeských Nažidel. Devatenáct cestujících, kteří se vraceli ze zájezdu z rakouských Alp, doplatilo životem na příliš rychlou jízdu řidiče. Mezi oběťmi byli převážně mladí lidé a děti.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

místo nehody u Nažidel | Foto: Nažidla 2003

Politici se tehdy předháněli v tom, kdo udělá v legislativě patřičně změny, aby k podobným tragédiím nedocházelo. Co se tedy změnilo?

Poslanec Lubomír Suk za ODS chtěl zpřísnit podmínky pro získání řidičského oprávnění, a to tak, že každý, kdo by chtěl řídit autobus, by musel mít dvouletou praxi z řízení nákladního automobilu: "Ta zkušenost z řízení osobního automobilu pro řízení autobusu je málo. Nezkušenost řidiče byla hlavní příčinou nehody, protože neměl zkušenost z ovládání tak velkého, mnohatunového kolosu."

Do parlamentu se sice návrh dostal, ale podle Suka nebyla vůle ho projednávat. A tak z něj sešlo. Prosazovat ho prý ale budou dál.

"Jak vidno, tak ani po dvou letech po tragické nehodě, kdy bylo vyloženým hazardem ze strany řidiče zabito tolik lidí, se nezměnilo vůbec nic. Zřejmě se to těch našich zákonodárců tolik netýká." Karel Hardt, který u Nažidel přišel o 21letého syna, je navíc zklamán tím, v jakém vězení si řidič Pavel Krbec svůj 8letý trest odpykává: "Kde řidič v podstatě má vycházky, může si v obchodě kupovat potraviny, jezdí domů na dovolenou."

Dosud soud nerozhodl ani o odškodnění manželů Pudilových, kteří při nehodě ztratili čtyři členy rodiny, včetně dvou dětí.

Expertizy ukazují, že v nebezpečném a nepřehledném místě silnice u Nažidel jel patrový Neoplan v kritickém okamžiku rychlostí 118 kilometrů za hodinu, což jej činilo téměř neovladatelným. Krbec se také podle obžaloby dostatečně nevěnoval řízení. Autobus sjel na nezpevněnou pravou krajnici vozovky; když pak řidič strhnul řízení do protisměru, zřítil se vůz ze sedmimetrového svahu.

Při havárii, jež byla jednou z nejtragičtějších v historii země, zahynulo na místě 17 lidí, další dva při převozu do nemocnice. Nehoda si také vyžádala 34 zraněných, z toho deset vážně. V autobusu cestovali členové plaveckého oddílu Slovan Karlovy Vary, kteří se vraceli z lyžařského zájezdu do Alp. Většina obětí seděla v horním patře autobusu.

Během vyšetřování se navíc ukázalo, že šofér řídil autobus neoprávněně. Před dopravní nehodou podle policie připsal do osvědčení o profesní způsobilosti řidiče písmeno D, čímž měl splnit zákonnou povinnost pro přepravu více než devíti cestujících.

Milan Kopp, Alžběta Havlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme