Špatně zorganizovaná, řekl Babiš o zakázce k dálničním známkám za 400 milionů. Fond to odmítl

Zakázka na e-shop a další části systému elektronických dálničních známek byla špatně zorganizována, měla by být zrušena. Uvedl to v pátek premiér Andrej Babiš z ANO. Státní fond dopravní infrastruktury, který má přípravu elektronické dálniční známky na starosti, kritiku odmítl. Organizace zakázky byla podle něj v pořádku. Babiš se kvůli tomu v pátek sešel s ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem za ANO.

Aktualizováno Praha (Aktualizováno: 16:12 17. 1. 2020) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Andrej Babiš

Andrej Babiš | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

„Celé je to od počátku špatně. Hrubě se mi to nelíbí. Bude se o tom jednat. Myslím, že to bylo tak zorganizované a vypsané, že by to mělo být zrušeno,“ zkritizoval zakázku premiér Andrej Babiš.

Je podle něj absurdní, že vláda řeší „haléřové záležitosti“, a podobnou zakázku nikoli. Na Státní fond dopravní infrastruktury i svého ministra Vladimíra Kremlíka je podle svých slov značně naštvaný.

„Stále si s ním píšu, mluvím a chci to řešit. Když je takhle důležitá zakázka, kde máme inkaso šest miliard za dálniční známky, lidem jsme slíbili, že to bude elektronicky, tak si to měl proboha někdo pohlídat, aby to fungovalo,“ řekl Babiš.

Premiér proto o celé věci s ministrem dopravy ještě během pátku jednal. „Musí mi to zdůvodnit. Podle zákona tam máme nějaké lhůty. Mě bude zajímat, proč to tak bylo vypsáno, jak to bylo vypsáno, proč to nebylo najednou, protože tam má být ještě nějaká zakázka z hlediska prodejních míst. A proč jsme do toho nezapojili nějaké e-shopy, možná maloobchod a tak dále,“ řekl Babiš ještě před plánovanou schůzkou.

Na druhou zakázku ohledně zajištění prodejních míst na elektronické dálniční známky, kterou vypsal státní fond, v pátek upozornil Ekonomický deník. Podle zadávací dokumentace by měla stát 477 milionů bez DPH na pět let, v případě prodloužení o dalších pět let pak 926 milionů korun.

‚Nedokážu zareagovat‘

Ministr, který měl v pátek plánovanou návštěvu plavební komory Hořín na Mělnicku, nejprve řekl, že se s Babišem musí o celé věci pobavit. „Nedokážu na to teď zareagovat,“ prohlásil.

Kremlík po schůzce s Babišem: Zakázku k dálničním známkám za 400 milionů nezrušíme

Číst článek

Po schůzce oznámil, že zakázka k elektronickým dálničním známkám za zhruba 400 milionů korun se rušit nebude. Se Státním fondem dopravní infrastruktury ale bude hledat cesty k jejímu zlevnění.

Státní fond dopravní infrastruktury na páteční tiskové konferenci uvedl, že si za zakázkou stojí a její organizace byla v pořádku. Průměrné roční náklady by se podle šéfa fondu Zbyňka Hořelici v příštích deseti letech měly pohybovat okolo 205 milionů korun, přibližně o 120 milionů méně než v současnosti.

Opoziční poslanci kritizovali cenu i způsob výběru dodavatele. Ministerstvo dopravy výběr hájilo, postup byl dle úřadu podle zákona a cena zahrnuje celý IT systém.

Firma Asseco se k celé věci zatím oficiálně nevyjádřila.

Stamilionová zakázka

Státní fond dopravní infrastruktury plánuje utratit 401 milionů korun za e-shop, call centrum, uživatelský portál, mobilní aplikaci a další služby potřebné pro prodej elektronických dálničních známek. Ty se mají začít prodávat 1. ledna 2021, nahradí dosavadní papírové kupony.

Podle Hořelici jde o maximální částku, v budoucnu se může snížit. Cenu podle fondu potvrdil i posudek, který vypracovala Znalecká kancelář Dr. Ludvíka.

„Jde o významný informační systém, který bude navázán na další státní systémy,“ uvedl Hořelica. Upozornil, že stát bude vlastníkem IT systému, což v budoucnu umožní vybrat jiného provozovatele nebo převzít jeho provoz do vlastních rukou.

Zakázka proběhla v režimu důvěrné, není proto jasné, kolik peněz budou jednotlivé položky stát. Nebyla také vyhlášena klasická veřejná soutěž. Státní fond nejdříve vybral jen pět firem, které mohou pracovat v důvěrném režimu.

Byly to společnosti Asseco Central Europe, Autocont, ČD Informační servis, Komix a Adastra. Podle zástupců fondu nebylo z časových důvodů možné oslovit více firem. Zakázku nakonec vyhrála firma Asseco Central Europe, se kterou již ministerstvo podepsalo smlouvu. Ta bude systém i další čtyři roky provozovat.

Příloha smlouvy, ve které jsou parametry zakázky ohledně systému na prodej elektronických dálničních známek, je pak kompletně začerněná.

Jak vzniká zakázka k dálničním známkám za 400 milionů? Její parametry ministerstvo tají

Číst článek

Některé parametry už ale zástupci ministerstva prozradili. „Call centrum má například běžet 24 hodin denně a sedm dní v týdnu, má být schopno komunikovat ve třech řečech (češtině, angličtině a němčině) a musí být schopno pokrýt očekávaný velký počet dotazů při nastartování projektu,“ uvedl pro iROZHLAS.cz zakladatel portálu Hlídač státu Michal Bláha.

Bez podrobností ale podle něj nelze vysvětlit, proč systém stojí více než 400 milionů korun. „Ta cena je velmi vysoká. Nebál bych se říct násobně – až pětkrát nebo desetkrát – předražená,“ myslí si Bláha.

Ministerstvo dopravy, pod které fond spadá, brání utajení například tím, že součástí zakázky jsou i automobily osvobozené od dálničního poplatku, mezi které patří i vozidla tajných služeb. „Částečně používají i argument, že by to odhalilo bezpečností parametry systému a ohrozilo by to jeho bezpečnost, což je nesmysl,“ řekl Bláha.

Důvodem, proč stát nechce zveřejnit podrobnosti o zakázce, je kromě důvěrného režimu i to, že tyto informace považuje společnost za svoje obchodní tajemství.

ako, dok, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme