Ekologové bojují proti výstavbě zdymadla u Přelouče, zatím úspěšně

Splavnění Labe do Pardubic stále zůstává jen na papíře. Zbývá jen "maličkost" - vybudování zdymadla u Přelouče. Investor, Ředitelství vodních cest České republiky, mohlo se stavbou začít už před třemi roky, kdy mělo všechna potřebná razítka. Žaloby ekologických sdružení tomu ale zabránily.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Přelouč - Jez

Rozhodovaly soudy a Nejvyšší správní soud se nakonec přiklonil k argumentům investora. Tomu teď k zahájení stavby chybí jen výjimky ministerstva životního prostředí na chráněné druhy. I ty už ale kdysi mělo. A i když je znovu získá, vyhráno mít nebude.

Splavnění Labe by přitom české ekonomice prospělo – doprava zboží by se zlevnila a lodě by převzaly část přepravy z přepravy přetížených silnic. Tvrdí to šéf Ředitelství vodních cest Miroslav Šefara.

Přehrát

00:00 / 00:00

Děni kolem splavnění části Labe přiblížil v Ranním Radiožurnálu Jaroslav Skalický.

„Z Ostravska do přístavu v Mělníku se vozí výrobky těžkého strojírenství. Nadrozměrné, těžké kusy, které pochopitelně jedou kvůli profilu po silnici, nikoli po železnici. A také zemědělské a chemické produkty,“ přiblížil.

Náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu a investice Jan Tichý vidí ve splavnění Labe do Pardubic a vybudování logistického přepravního centra mimo jiné možnost nových pracovních míst.

„Z trasy, která je dlouhá 256 kilometrů chybí do splavnění 24 kilometrů. A teď máme velkou šanci využít evropské peníze. Celá Evropa se věnuje vodním cestám a toto jsou finanční prostředky právě na budování vodní cest. Čili, pokud tuto šanci nevyužijeme, prostředky zůstanou v Evropské unii,“ dodal.

Ekologové proti kanálu

Nedaleko Přelouče – v místě, kterému se říká Labské hrčáky - má Labe bystřinný charakter, který je na středním toku řeky výjimečný a vzácný a proto ho nelze zničit. Dopravní lodě ale kvůli němu neproplují až do Pardubic. Proto vznikl projekt tříkilometrového kanálu s plavební komorou, který toto místo Hrčáky obchází. Protnul by však Slavíkovy ostrovy. A to se nelíbí nejen ekologům, ale také místním lidem.

„Lidi tady jezdí na kole, chodí sem na procházky rodiny, jsou tady rybáři. Je to kus přírody v blízkosti Přelouče. Ten plavební kanál není vyloženě proti životnímu prostředí, ale naruší to tady ten přírodní ráz,“ uvedl místní cyklista.

V přírodní oáze také žijí zvláštní živočichové – zvláště motýli modrásci, kteří jsou jádrem sporu mezi ekology a investorem. Ten už se, jak říká Šefara, postaral o to, že se populace motýlů rozšířila.

„Újma, která v tom místě vznikne, je plně kompenzovaná a navíc se ekologická hodnota toho území v době zhruba 25 let zvýší až o 40 procent,“ uvedl.

Biotopy nelze nahradit

Předseda ekologického občanského sdružení Děti země Miroslav Patrik ale audit někdejšího ministra životního prostředí a uznávaného ekologa Ivana Dejmala zpochybňuje.

„On počítá plochy bez těch zvláště chráněných živočichů. A jelikož se stavba nachází z velké části na orné půdě, tak kompenzační opatření budou dokonale převyšovat všechny škody. Metodologie ale zapomíná, že biotopy nelze nějakým způsobem nahradit,“ řekl Radiožurnálu.

Děti země proto chtějí výstavbu vodního kanálu a plavební komory u Přelouče dál blokovat.

Jaroslav Skalický, Katarína Brezovská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme