Praze vadí problémy s koloběžkami, provozovateli vypoví memorandum. ‚Jde o signál,‘ říká náměstek

Hlavní město vypoví memorandum z loňského září se společností Lime, která v metropoli provozuje službu sdílených elektrokoloběžek. Neznamená to zákaz služby ani její omezení, podle vedení magistrátu jde o signál směrem k firmě, že s jejím přístupem není město spokojeno. O vypovězení v pondělí rozhodli radní.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

elektrokoloběžky

elektrokoloběžky | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Firma podle vedení magistrátu memorandum porušuje například tím, že není schopna zabránit tomu, aby zaparkovaná vozítka překážela chodcům. Uživatelé také podle zástupců města často jezdí po chodnících, což se nesmí, a koloběžky si půjčují pod vlivem alkoholu. Fungování služby kritizovaly i centrální městské části, které rozhodnutí rady vítají.

Nedodržuje pravidla, zlobí se vedení Prahy. Firmě s elektrokoloběžkami chce vypovědět spolupráci

Číst článek

Provozní manažer Lime Ondřej Široký dříve sdělil, že firma městu navrhne novou dohodu.

I když samotné vypovězení memoranda nemá na fungování firmy faktický vliv, podle primátorova náměstka Adama Scheinherra (Praha Sobě) jde o vyjádření postoje města, které může v budoucnu přistoupit k jiným krokům vedoucím k omezení služby.

Memorandum také kritizovali někteří zástupci centrálních městských částí, podle kterých jeho existence dávala zbytečně firmě do ruky argument, že jedná v souladu s vůlí samosprávy.

Schválený dokument připouští podpis nového memoranda, podle Scheinherra však pouze v případě, že firma napraví dosavadní pochybení. „Dokud podmínky nebudou naplňovány, tak nové memorandum nebude uzavřeno,“ uvedl.

Náměstek v pondělí řekl, že k původním podmínkám, jako je zajištění bezpečnosti a dodržování platných zákonů, bude v případě snahy o uzavření nového memoranda požadovat i další. Konkrétně má jít o pojištění odpovědnosti, dohodu se správou služeb hlavního města ohledně odvozu špatně zaparkovaných vozítek a dodržování maximální rychlosti v pěších zónách.

Porušování dohod

Krok města ocenili starostka Prahy 2 Alexandra Udženija (ODS) a starosta Prahy 1 Pavel Čižinský (Praha 1 Sobě). „Na Praze 2 se snažíme problémy spojené s užíváním elektrokoloběžek řešit od samého začátku. Jenomže všechny dohody s firmou Lime byly postupně z její strany porušovány,“ uvedla Udženija.

Opilý cizinec vrazil v centru Prahy na sdílené koloběžce do skupinky turistů. Zranil jednu ženu

Číst článek

Podobně se vyjádřil Čižinský. „Je to potřebný signál, že město a městské části nejsou spokojené se způsobem, jakým s námi provozovatel dosud jedná,“ uvedl. Dodal, že Praha 1 by ráda službu podřídila tržnímu řádu, což by mohlo umožnit její regulaci. Scheinherr k tomu uvedl, že tuto možnost nyní prověřuje magistrátní právní odbor.

Firma v Praze podle dřívějších informací provozuje 1500 koloběžek a za rok fungování zprostředkovala milion jízd. Společnost uvádí, že působí ve více než 120 městech. Poprvé se koloběžky objevily v kalifornské Santa Monice, následovalo San Francisco a poté se firma rozšířila po celém světě.

Globálně firma uskutečnila 100 milionů jízd. Společnost se často potýká s odporem městských samospráv kvůli stejným důvodům, které uvádějí politici v Praze.

Kromě firmy Lime v Praze fungují také bikesharink Rekola a carsharingové služby Car4way a Revolt. Od dubna na pražský trh vstoupila společnost Homeport, která nabízí sdílená elektrokola.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme