Kupka chce ve Štrasburku zmírnit emisní normu Euro 7. Návrh je nešťastný i podle českých europoslanců

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) chce ve Štrasburku jednat se členskými státy EU o realističtější verzi emisní normy Euro 7/VII. Podle něj by v ohrozila celoevropský automobilový průmysl a zároveň by neměla dostatečný dopad na životní prostředí. Bude proto prosazovat zmírnění a odklad účinnosti některých pravidel. Kupka to řekl na tiskové konferenci před odletem. Kromě toho chce ministr jednat také o dalších úpravách v automobilovém průmyslu.

Tento článek je více než rok starý.

Praha/Štrasburk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Martin Kupka

Ministr dopravy Kupka chce o normě jednat se zástupci států, kteří proti ní mají výhrady | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Emisní norma Euro 7, kterou navrhla Evropská komise, má mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Cílem je také sladit limity pro benzinová a naftová auta. Vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům a kromě výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky.

Nový evropský průmysl. Unie řeší omezení spotřeby plynu, budoucnost vidí v obnovitelných zdrojích

Číst článek

Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat. Pokud pravidla schválí členské země a Evropský parlament, měla by pro nová osobní auta platit od poloviny roku 2025, pro nákladní o dva roky později.

„Emisní norma Euro 7 by v současné době ohrozila automobilový průmysl po celé Evropě. Spolu s tím by byly ohroženy i pracovní příležitosti,“ uvedl Kupka. Podle něj je norma nyní nepřijatelná a negativně by se v konečném důsledku projevila i ve svém vlivu na životní prostředí, protože by omezila současný technologický rozvoj bezemisní mobility.

Ministr proto na pondělí svolal do Štrasburku schůzku skupiny ministrů dopravy zemí EU, kteří rovněž kritizovali návrh Euro 7. „Je to poměrně široká skupina zemí, máme signály od deseti států, které mají podobný názor jako my,“ uvedl.

Dnes mířím do Štrasburku. S ministry dopravy 🇩🇪🇮🇹🇵🇱🇭🇺🇷🇴🇸🇰 budeme řešit, jak změnit navrhovanou emisní normu EURO 7, aby byla přijatelná pro evropský automobilový průmysl i zákazníky.

10:02 – 13. 03. 2023

2 61

Česko chce při jednáních podle něj dohodnout společný postup, jehož výsledkem by byla realističtější verze normy. Kupka bude prosazovat například zmírnění a odložení některých technologických požadavků.

S tímto přístupem souhlasí i český europoslanec Alexandr Vondra (ODS), který se jednání v závěru i zúčastní.

„Ta norma je velmi drakonická, tak jak ji předložila Evropská komise. Jsou tam naprosto drakonické lhůty, systém monitoringu dalších emisí, který by fakticky vedl k ukončení výroby aut s CO2 do dvou let, čili by na to doplatily zejména nízkopříjmové vrstvy obyvatelstva,“ komentoval problémovou normu pro Radiožurnál.

Problematická norma

Norma nepřijde příliš šťastná také europoslanci Marcelovi Kolajovi (Piráti), kterému vadí hlavně krátká časová doba na zavedení.

Zákaz spalovacích motorů není problém, výrobce víc ohrožuje Euro 7, varuje bývalý manažer Škodovky

Číst článek

„Automobilky musí investovat do elektromobility, a to z toho důvodu, že automobilový průmysl prochází velkou transformací. Nedává tedy smysl současně po automobilkách chtít, aby investovaly do technologií, které po roce 2035 nebudou moci dále prodávat,“ řekl.

„Na druhou stranu musím říct, že záměr té legislativy, tedy snížit emise a zaměřit se například na emise brzdových destiček, určitě smysl dává, a to z toho důvodu, že v Evropské unii ročně předčasně zemře 300 tisíc lidí právě z důvodu emisí z automobilů,“ dodal europoslanec za Piráty pro Radiožurnál.

V pondělí by měl ministr jednat ve Štrasburku s ministry dopravy Německa, Itálie a Polska, na dálku by se měli připojit i zástupci Slovenska, Rumunska nebo Maďarska. Postupně však chce ministr hovořit i s dalšími zeměmi, které údajně mají vůči návrhu normy výhrady. Zmínil například Francii, Španělsko nebo Portugalsko.

Londýn zpřísňuje emisní limity v širším centru města. Opatření se dotkne více než 100 tisíců aut

Číst článek

Kritika pravidel, která patrně zvýší výrobní náklady v době, kdy automobilky začaly ve velkém vyvíjet elektrické automobily kvůli chystanému znemožnění produkce aut s klasickými spalovacími motory, zní i od výrobců.

Komise odhaduje, že se norma do ceny nových aut promítne v řádu tisíců korun, výrobci mluví o desítkách tisíc. Podle automobilek by navíc některé modely zdražily natolik, že by byly téměř neprodejné, a norma by naopak prodloužila využívání starších aut.

Kromě normy Euro 7 chce Kupka se svými protějšky v pondělí jednat o podpoře výjimky pro využití syntetických paliv pro nové spalovací motory po roce 2035 a další související legislativě.

Tomáš Pancíř, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme