Švýcarský expert o železničním mostu na Výtoni: Nový se stavět nemusí, stál by víc než rekonstrukce

Debaty o osudu železničního mostu na pražské Výtoni se vedou už roky. Podle Kloknerova ústavu ČVUT by bylo nejschůdnější, aby jej nahradila nová stavba. Švýcarský profesor Eugen Brühwiler, který most analyzoval, ovšem přišel s návrhem, jak historickou památku opravit. V rozhovoru pro server iROZHLAS.cz řekl, že ve Švýcarsku se podobné postupy používají. Podle Správy železniční dopravní cesty ale jeho řešení představuje značná rizika.

Praha/Bern Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V jakém stavu je podle vás železniční most v Praze a jaký je jeho největší problém?
Výtoňský železniční most je ve špatném stavu kvůli zanedbané údržbě. Ochranný nátěr proti korozi oceli je zastaralý, a proto jsou některé části mostu zrezivělé. Nicméně most je bezpečný, protože jej železničáři udržují v provozu.

Železniční most zprovoznili za dva dny. Prohlédněte si historické fotky víc než 100 let staré stavby

Číst článek

Podle Správy železniční dopravní cesty jste řekl, že oprava má smysl pouze pokud „bude realizovatelná bez rozebírání konstrukce, s minimálními výlukami, za náklady nižší než novostavba a současně v případě, že bude zaručena další minimálně osmdesátiletá životnost mostu“. Je tedy podle vás reálné most opravit?
Odstranit korozi na poškozených ocelových částech a natřít celý most lze bez demontáže. Jako bývalý mostní inženýr švýcarských železnic můžu potvrdit, že takové práce jsou na ocelových mostech tohoto typu běžné.

Jde podle vás o natolik kulturně a technicky zajímavou stavbu, že by měla být zachována?
Železniční most je nejvýznamnějším mostem inženýra Františka Prášila, který postavil rovněž Petřínskou rozhlednu a Průmyslový palác na pražském Výstavišti.

Mostovka je součást konstrukce mostu. Jejím hlavním účelem je přenášet zatížení z mostního svršku na nosnou konstrukci. Je tvořená podélníky a příčníky mostu.

Technickou vyspělost stavby ukazuje to, jak je štíhlá a vzdušná. Dynamická linie tří po sobě jdoucích mostních konstrukcí je v příjemném kontrastu s městskou krajinou. Železniční most je často fotografován s Pražským hradem na pozadí. Jde o symbol Prahy se silným a nesporným odkazem na dobu, kdy byl postaven. Most by proto měl být zachován. Je součástí pražské architektury.

Podle Kloknerova ústavu jste navrhl úpravu mostovky na pevnou jízdní dráhu a způsob opravy nosné ocelové konstrukce celého mostu. Tvrdí ale, že jde o řešení, které není ověřené na žádném podobně důležitém a vysoce zatíženém mostu. Vámi navrhovaný postup je podle nich technicky, ekonomicky i legislativně rizikový. Co na to říkáte?
Navrhl jsem nové konstrukční řešení využívající vysoce výkonný materiál ke zlepšení mostní železniční trati, aby byla odolná a ekonomičtější. Můj návrh ale není závazný a most by si mohl ponechat původní otevřenou mostovku.

Železniční most musí být tříkolejný, shodli se Praha a Správa železniční dopravní cesty

Číst článek

Tento vysoce výkonný materiál je také známý a používaný v České republice. Ve Švýcarsku je to již uznávaná stavební metoda i v železniční oblasti. Nedávno jsem navrhl podobnou konstrukci pro švýcarské dráhy. Přijali to, protože technické a ekonomické výhody jsou větší než u zastaralých standardů a postupů.

Kloknerův ústav v závěru konstatuje, že jako nejschůdnější varianta se jeví stavba nového mostu. Souhlasíte s tím?
Z technického hlediska není stavba nového mostu nutná a stála by víc než rekonstrukce stávajícího. Nový most by zničil důležitou kulturní památku v historickém centru Prahy, které je zapsané na seznamu světového dědictví UNESCO, aniž by to bylo nutné.

Petr Jadrný Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme