Experti OECD varují před žebříčky a vyřazováním dětí z běžných škol
Český vzdělávací systém vyřazuje znevýhodněné žáky z běžných škol. Poukazují na to školští experti OECD. Česku vyčítají, že v bývalých zvláštních školách končí děti bez lehkého mentálního postižení.
Úřad se hájí tím, že odborníci posuzovali stav k roku 2010. Mezitím situaci napravili, tvrdí první náměstek ministra školství Ladislav Němec.
„Vyhláška 72, 73, informovaný souhlas, jasná definice toho, kdo kam může být zařazený, už proti selektivitě bojuje,“ uvedl.
Zprávu OECD hodnotil ve Stalo se dnes Radiožurnálu stínový ministr školství z ČSSD Marcek Chládek
Expertům se nelíbí i vysoký podíl dětí na víceletých gymnáziích. Ta jsou hlavně pro mimořádně nadané žáky. I tady už ministerstvo podle Němce zasáhlo.
„V dlouhodobém záměru už máme zase procentuelní snížení vzhledem k nastavení čtyř let na pět až deset procent populačního ročníku ve víceletých gymnáziích,“ upřesnil náměstek.
OECD také varuje před sestavováním žebříčků škol na základě výsledků státních maturit a testů v 5. a 9. třídách. To ale prý úřad ani nechystá.
V Česku vznikne kariérní řád učitele. Na doporučení expertů OECD
Číst článek
Podle ministra školství Josefa Dobeše (Věci veřejné) OECD naopak pochválila vytvoření standardů znalostí žáků a pozitivně prý zmínila i chystané plošné testování.
Jinak čte zprávu stínový ministr školství a senátor ČSSD Marcel Chládek. „Zpráva je velmi smutná, protože potvrzuje fakt, na který upozorňujeme dlouhodobě, že naše školství se propadá. Není to jen zmiňovaná selekce dětí do praktických škol, ale velmi je tam vzatý v potaz systém testování,“ řekl.
OECD podle něj plošné testování kritizuje za to, že není dobře připravené a obsahuje vážné nedostatky.