Experti se zajímají o tunel Blanka i o pražská nádraží

Komise na ochranu památek UNESCO vyslala své pozorovatele na mimořádnou kontrolu do Prahy. Úředníci magistrátu je neinformovali o tunelu Blanka, který zasahuje do památkové rezervace

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Masarykovo nádraží v Praze | Foto: Marián Vojtek

Na čtyřdenní návštěvu Prahy přijíždějí pozorovatelé UNESCA. Chtějí se osobně přesvědčit v jaké fázi je stavba tunelu Blanka, která podle některých znalců ohrožuje historické hradby města. Podle zdrojů Českého rozhlasu tu komise má zůstat až do pátečního odpoledne, a tunel má navštívit zítra.

Pozorovatelé vypracují zprávu o své návštěvě do měsíce, zveřejní ji ovšem až na letním jednání výboru UNESCA v Brazílii. Návštěva je ostře sledovanou záležitostí také proto, že UNESCO už loni kvůli kontroverzní stavbě mostu přes labské údolí ze seznamu chráněných památek vyřadilo Drážďany.

Přehrát

00:00 / 00:00

Michaela Vetešková se věnovala návštěvě expertů UNESCA v Odpoledním Radiožurnálu

Expertní týmy UNESCA vyrážejí na podobné cesty jako do Prahy až osmdesátkrát ročně. Proto zástupci ministerstva kultury nevidí na současné návštěvy pozorovatelů výboru na ochranu kulturního dědictví nic mimořádného a ani od ní neočekávají zásadní stanoviska.

Blanka a historická nádraží

Experti si prohlédnout tunel Blanka, Václavské náměstí i historická nádraží v pražské památkové rezervaci, podají zprávu svým kolegům ve výboru a až pak se dohodnout na dalším postupu, vysvětlují dál spolupracovníci UNESCA.

To ostatně potvrzuje prezident české pobočky ICOMOSU Josef Štulc: "Dva experti, kteří sem přijedou, tak skutečně mají povinnost především a výhradně vyčerpat to, kvůli čemu sem přijeli."

Mezinárodní organizace ICOMOS také pečuje o památky, je hlavním poradním orgánem UNESCA a do Prahy také poslala své pozorovatele. Podle památkáře Štulce toho mohla být ale Praha ušetřena...

"Skutečně jsou projekty, které to mohou ovlivnit a UNESCO se to dozvídá zpravidla druhé ruky nebo na základě v uvozovkách z udání ze strany nějakých občanských iniciativ, se to dovídá v situaci, kdy je to už téměř nevratné. Což je příklad třeba tunelu Blanka."

Nádraží lákají prostorem

Zatímco současná stavba tunelu Blanka už zastavit nejde, jak to požadují signatáři petice, tak pozorovatelé UNESCA mohou ovlivnit proměnu Václavského náměstí i historických nádraží v centru Prahy, dodává docent Štulc.

"Je tady velký apetit, je tady řada investorů, kteří mají hlad po volných prostorách v centru. Prostě najednou přestávají sloužit svému účelu. Teď probíhá velký boj, do kterého zasáhl i Středočeský kraj, o Masaryčku. Ta šance pro řadu lidí pracujících v Praze, je skvělé být tu z Říčan za půl hodiny. A kvůli několika jednotlivcům, kapitálově silných, mají být o to připraveni," posteskl si Štulc.

Podle zjištění Českého rozhlasu právě o prostory vlakových nádraží má zájem několik velkých investorů a v těchto dnech na adresu odboru územního plánování pražského magistrátu už zaslali své návrhy, jakým způsobem by chtěli areály nákladového nádraží Žižkov, Masarykova nádraží i nádraží Praha Bubny zastavět či proměnit.

Milan Kopp, Michaela Vetešková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme