Expertní komise nedoporučily prodloužení smlouvy s Kapschem, o mýtu bude jednat koalice
Budoucnost mýtného systému budou ve čtvrtek řešit členové předsednictva vlády i koaliční rada. Ministerstvo dopravy navrhuje prodloužit smlouvu se společnostní Kapsch o další tři roky bez vypsání veřejné soutěže. K takovému postupu ale daly negativní stanovisko dvě expertní skupiny, které ho na žádost vlády posuzovaly. Premiér Bohuslav Sobotka z ČSSD bude proto chtít po ministru dopravy Danu Ťokovi (ANO) vysvětlení a jasné informace o dalším postupu.
„Na vládě budeme předkládat odůvodnění významné veřejné zakázky, kterou by měla vláda odsouhlasit. Já předpokládám, že by to neměl být problém,“ říkal ještě před pár dny ministr dopravy Dan Ťok po jednání s poslanci o svém návrhu pro vládu.
Jak bude v Česku pokračovat výběr mýtného? Aktuální vývoj kolem této otázky sleduje Jana Klímová
Smlouva na provoz mýta s Kapschem musí podle něj platit dočasně dál, než se připraví nová soutěž i pro další zájemce. Jenže teď to tak jednoduše rozhodně nevypadá.
Rada vlády pro transparentní veřejné zakázky a také Rada pro informační společnost daly k prodloužení smlouvy bez veřejného tendru nesouhlasné stanovisko. Podle nich může být takový postup protiprávní.
Ministři z ČSSD a KDU-ČSL proto teď o návrhu Ťoka nechtějí ve vládě hlasovat. Obavy potvrzuje člen koaliční rady k mýtu, stínový ministr dopravy ČSSD Jan Birke. Podle něj navíc Ťok promarnil spoustu času. „Jsme v obrovském časovém stresu a může se stát, že kdokoliv, kdo bude účastníkem, nebo nebude účastníkem, může tu věc napadnout. Samozřejmě se můžeme dostat do velké komplikace,“ upozornil Birke.
Slovenský zájemce hrozí právními kroky
Jeden ze zájemců o výběr mýta na českých dálnicích, slovenský SkyToll, také skutečně právní kroky zvažuje. Tvrdí, že by dokázal mýto i za stávajících podmínek převzít a provozovat levněji. Postup ministra dopravy Ťoka se mu proto nelíbí. Pokud vláda smlouvu s Kapschem prodlouží a posvětí to i antimonopolní úřad, chce se podle mluvčího SkyTollu Antona Bódina bránit.
„Máme připravené kroky, které můžeme podniknout, ale je ještě na tahu i někdo jiný. Jsou to kompetentní státní instituce České republiky, které mohou a měly by podle našeho názoru konat,“ uvedl mluvčí.
Ťokovo ministerstvo se stanoviskem komisí nesouhlasí
Ministerstvo dopravy ale trvá na tom, že veřejný tendr nyní vypsat nelze, protože původní smlouva s Kapschem mu dala na provoz exkluzivitu. Nesouhlasí tak se stanoviskem vládních komisí.
Podle mluvčího Tomáše Neřolda má úřad dva opačné právní a dva znalecké posudky, které už dříve vláda vzala na vědomí. „Naopak potvrzují, že současný provozovatel pro nejbližší období nemůže být nahrazen z hlediska technického přístupu k systému,“ tvrdí Neřold.
Samotný Kapsch už dříve řekl, že chce se státem na řešení mýta maximálně spolupracovat. Jeho smlouva vyprší ke konci roku. Pokud se vláda na dalším postupu nedohodne, hrozí, že od ledna nebude vybírat mýto v hodnotě kolem deseti miliard korun ročně nikdo.