Festival neohrozíme, Thermal ale není památník, říká Babišův tajemník

Je architektura sídla karlovarského filmového festivalu v ohrožení? Podle Adama Vojtěcha, který v představenstvu hotelu Thermal zastupuje ministerstvo financí, tomu tak není. „Buď můžeme mít památkově chráněný památník, na jehož opravu nebudou peníze, nebo fungující hotel,“ řekl v rozhovoru pro iROZHLAS.cz. Odmítá zároveň, že by za neprohlášením stavby kulturní památkou stály politické tlaky.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hotel Thermal | Foto: Filip Jandourek

Podle rozhodnutí ministerstva kultury nebude dějiště Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech památkou. Jeho budoucí rekonstrukce tak nemusí podléhat přísnějšímu dohledu nad stavebními úpravami. Rozhodnutí ministerstva následně vyvolalo rozporuplné reakce veřejnosti a oživilo dlouhodobý spor o budoucnost celé stavby.

Adam Vojtěch, člen představenstva Thermal-F | Foto: repro, čt24.cz

Architektka a spoluautorka Thermalu Věra Machoninová by si přála, aby stavba kulturní památkou byla. Jedině tak se podle ní zamezí necitlivým úpravám jejího díla. Názor Machoninové veřejně tlumočí i její vnoučata – Marie a Jan Kordovští, kteří na podporu architektury své babičky založili hnutí a pořádají přednášky.

Na druhé straně sporu je stát, který ve správě hotelu zastupuje ministerstvo financí. Podle toho by přísná pravidla památkářů pouze zkomplikovala potřebnou rekonstrukci celé stavby. 

Ministr upřednostnil politické tlaky, z budoucnosti festivalu jsem nervozní, říká vnučka autorky Thermalu

Číst článek

Vnučka architektky Machoninové nám v rozhovoru sdělila, že za rozhodnutím neprohlásit Thermal kulturní památkou stály „politické tlaky". Prý jste ignorovali odbornou komisi a objednali si vypracování „účelového anti-posudku". Je to pravda?
Musím odmítnout, že by došlo k jakýmkoliv tlakům. My jsme se pouze účastnili standardního správního řízení. Navíc jde o prvoinstanční rozhodnutí. To znamená, že prošlo standardním úřednickým aparátem ministerstva kultury, k panu ministrovi se ještě vůbec nedostalo. Podání rozkladu, pokud vím, neproběhlo.

Bránili jste se v průběhu řízení tomu, aby Thermal památkou byl?
Ano, je pravda, že jsme se tomu bránili, a to z pozice akciové společnosti, která ten hotel provozuje. Důvod byl jediný – obávali jsme se, že by prohlášení Thermalu kulturní památkou mělo zásadní dopady do finanční náročnosti rekonstrukce.

Hotel stojí přes 40 let a dlouhodobě se do něj významněji neinvestovalo. Už dnes máme rozpočet rekonstrukce odhadovaný na vyšší řády stovek milionů korun a nemůžeme si dovolit riskovat, že se to nějakým způsobem ještě více prodraží. Bylo by skvělé, že by hotel byl památkově chráněn, ale zůstal by v tom stavu v jakém je, ten by se zhoršoval a časem by se třeba musel uzavřít.

Hotel Thermal | Foto: Jan Rosenauer, Hanka Shánělová, Jiří Chum

Podle vás nelze skloubit status kulturní památky s rekonstrukcí?
Buď můžeme mít památkově chráněný památník, na jehož opravu nebudou peníze, nebo fungující hotel. Thermal musí respektovat požadavky, které jsou na hotely ve 21. století kladeny. Což prostě nesplňuje, z hlediska provozu a tak dál. Když ho budeme chránit jako památník, což je legitimní snaha, hotel rekonstruován nebude, protože na to nebudou peníze. Bránili jsme se tedy, protože jsme nebyli schopní podepsat se pod rekonstrukci, o které bychom nevěděli, jak finančně náročná bude. Už teď jsme na hraně toho, co jsme schopni zafinancovat.

Bylo ale nutné objednávat zmiňovaný posudek?
Chtěli jsme nechat zpracovat nějaké posouzení hotelu také druhýma očima. Je totiž pravda, že ne všichni architekti jsou toho názoru, že Thermal naplňuje požadavky, aby byl prohlášen za kulturní památku.

Podle vnučky architektky Machoninové byl váš postup skandální, objednali jste prý účelový posudek...
Že to je skandální, je nesmysl. My jsme byli účastníkem řízení a potřebovali jsme dát vyjádření ministerstvu kultury. Je pravda, že jsme nechtěli, z těch důvodů, co jsem řekl, aby to bylo prohlášeno za kulturní památku... ale nejsme odborníci na architekturu, tak jsme potřebovali odborníka, který to posoudí jiným pohledem.

Kdo posudek vypracoval a co přesně o Thermalu říká?
Byl to pan architekt Alexander Mikoláš. Došel k tomu, že ten hotel zkrátka parametry památky nesplňuje. Neznám přesně detaily, ale je to i z těch důvodů, že byl hotel v minulosti různě upravován – a ty úpravy v minulosti byly velmi necitlivé, akorát okolo toho nebyl takový mediální humbuk. Z toho důvodu už ale hotel není autentický, tak jak byl původně. A jsou tam i další věci, hotel byl postaven na místě, kde kvůli tomu byla zbouraná část historických Karlových Varů včetně Mattoniho vily a podobně. A pak je tam ta otázka, jak se vyjadřuje ministerstvo kultury, inspirace tím Niemeyerem...

Marie Kordovská - vnučka architektů Machoninových, kritizuje přístup představenstva Thermalu k rekonstrukci stavby | Foto: Pavel Klůs

Můžete nyní zaručit, že rekonstrukce budovu po umělecké stránce nepoškodí?
S úctou se k hotelu chováme už teď. Využíváme starý nábytek, který vznikl podle návrhu architektky Machoninové. Byl někde ve sklepeních a my ho vyndali a dali ho tam do kavárny, stejně tak původní židle i lustry, které tam byly. Spousta věcí se v minulosti rozkradla a ztratila, ale co tam bylo, to jsme využili. Hlavně, jak vnučka paní Machoninové zapomněla dodat, máme uzavřenou smlouvu s ateliérem Alfa a s paní Pavlou Kordovskou, její maminkou a dcerou architektky Thermalu.

Ta dělá návrhy interiérů pokojů a dělá návrhy interiéru kasína. Není tedy pravda, že s nimi nekomunikujeme. Nikdo se s nimi dosud tak intenzivně nebavil... Na rekonstrukci bude dohlížet architekt Žilka, na starosti ji má firma VPÚ DECO, která se podílí i na rekonstrukci Národního muzea.

Můžete zaručit, že se rekonstrukce nedotknou filmového festivalu?
Jasně jsme deklarovali, že festival je prioritou a že bude jeho chod zajištěn. Budoucnost festivalu bude ohrožena ve chvíli, kdy neuděláme rekonstrukci hotelu, když budou ty požadavky nepřiměřené a my na to nebudeme mít peníze. Opravy asi nezačnou hned po letošním festivalu, ještě dokončujeme projektovou dokumentaci.

Musíme si projekty nastavit tak, abychom se vešli do rozpočtu. Je možné, že budeme muset z něčeho slevit, teď na tom ještě pracujeme. Ale chtěli bychom začít na podzim tohoto roku. Festival každopádně nemůže být ohrožen. Naplánujeme to tak, aby rekonstrukce do chodu festivalu nezasahovaly. Pan Bartoška a vedení festivalu si také zadali nějaké požadavky, o všem s nimi intenzivně komunikujeme. Obava není na místě.

Daniela Brodcová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme