Finanční gramotnost žáků základních škol se výrazně zlepšuje

Letošního ročníku soutěže Finanční gramotnost se zúčastnilo 40 tisíc studentů ze 700 základních a středních škol. Soutěž podle organizátorů ukázala, že se výrazně zlepšují finanční znalosti dětí hlavně v základním školství.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Peníze | Foto: Magdaléna Trusinová

Titul Mistr republiky si nakonec odneslo družstvo z Gymnázia v Rožnově pod Radhoštěm a žáci základní školy Matiční v Ostravě. Organizátor soutěže Ivan Noveský si pochvaluje, že se finanční povědomí českých studentů zlepšilo. Ve druhém ročníku soutěže prý základní školy ukázaly velice pozitivní posun v úrovni znalostí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Tomáš Medek finanční gramotnost českých žáků a studentů

Střední školy podle něj ale lehce stagnují.

„Byl jsem trošičku zklamán tím, že střední školy neměly takový posun, jaký jsem očekával. Je vidět, že ta úplně nejmladší nastupující generace se o finanční gramotnost začíná zajímat více a možná mají i větší schopnosti,“ říká Noveský.

Za dobré znamení označuje fakt, že v příkladech, které se týkaly sociálních dopadů (typu konsolidované půjčky či životní minimum), byli studenti velmi úspěšní.

Méně úspěšní byli prý v teoretických názvech. Problém dělala žákům také kombinace pojmů v angličtině.

Finanční gramotnost i na základních školách

„Velmi pozitivní pro mě bylo, že žáci měli poměrně velké procento úspěšnosti ve slovních úlohách, kde se musí student více snažit, aby došel ke správnému výsledku. Z toho podle mě vyplývá, že logika u českých žáků je velmi dobrá,“ dodává předseda poroty, finanční arbitr František Klufa.

Podle něj je nutné, aby se výuka osobních financí na školách nadále rozšiřovala. Průzkumy ukazují, že velká část Čechů přistupuje ke svým financím lehkomyslně a nezná ani základní finanční pojmy.

Neznalost a nepozornost při podepisování smluv o úvěru a uzavírání transakcí tak často vedou k vážným finančním problémům celé rodiny. Od loňska je proto finanční gramotnost součástí vzdělávacích programů na středních školách. V dalších letech se to bude týkat i základních škol.

„Finanční vzdělanost je nutné do žáků dostávat už v základním školství, aby dostávali určité návyky a neříkali si, že ta plastová kartička znamená, že tam jsou peníze v železném bankomatu. Oni se musí učit, že do bankomatu musí tatínek s maminkou ty peníze nejdřív dát,“ uzavírá Klufa.

Tomáš Medek, Dalibor Zíta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme