Češi pomáhají uprchlíkům z Ukrajiny. Průměrně poslala každá domácnost od začátku války 1500 korun

Češi dál finančně a materiálně pomáhají ukrajinským uprchlíkům i válkou zmítané Ukrajině. Ukazuje to výzkum mezi zhruba 1600 respondenty, který pro Český rozhlas uskutečnila společnost PAQ Research. Podle dat z projektu Česko 2022: Život k nezaplacení už průměrná česká domácnost na pomoc Ukrajině od března do konce května věnovala přes 1500 korun.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Humanitární pomoc podle organizací dorazí podle sociálních organizací skutečně k potřebným

Češi pomáhají finančně i materiálně ukrajinským uprchlíkům (ilustrační snímek) | Zdroj: Profimedia

Ukazuje se, že domácnosti darují na pomoc Ukrajině přibližně třináct procent svého zbytkového měsíčního příjmu, který jim zůstane po zaplacení potravin a bydlení. A nezáleží na tom, jestli jde o lidi z chudších nebo naopak bohatších poměrů. Ti nejchudší dokonce procentuálně dávali o trochu víc, než je zmiňovaný průměr.

Skoro 77 000 Ukrajinců si v Česku našlo práci. ‚Nechtějí zneužívat sociální systém,‘ řekl Rakušan

Číst článek

„U domácností v příjmové chudobě se to rovná částce 700 korun. U vysokopříjmových je nyní podpora necelých 2900 korun, pak také vysokou částku logicky nemají problém přispět vzdělanější osoby s lepšími příjmy. Ty od počátku přispěly okolo tří tisíc korun, což je devatenáct procent z jejich zbytkového měsíčního příjmu,“ říká Radiožurnálu Eliška Dvořáková ze společnosti PAQ Research.

Víc darují i rodiny s dětmi, a to včetně samoživitelek, které jsou výrazně víc ohrožené růstem cen. Napříč regiony se solidarita příliš neliší. Nejvyšší průměrnou částku zatím dali Pražané, ale to je dané také tím, že v metropoli jsou vyšší příjmy.

Nejvyšší průměrná darovaná částka byla v březnu po začátku války, a to 650 korun. Za květen domácnosti v průměru na Ukrajinu ve finančních a materiálních darech přispěly asi 350 korun.

„Nejvyšší příspěvky a akce byly samozřejmě v počátku, na stranu druhou i my pozorujeme z dárcovského chování, že lidé jsou ochotni věnovat finanční prostředky opakovaně i díky tomu, že mají vysoké povědomí o situaci na Ukrajině. A vzhledem k tomu, že situace vypadá, že nějaké mírové řešení není v tuhle chvíli na dosah, tak lidé vnímají, že je potřeba pomáhat dlouhodobě a opakovaně,“ uvedla výkonná ředitelka Fóra dárců Klára Šplíchalová.

ŽIVOT K NEZAPLACENÍ

Průzkum provedla společnost PAQ Research. Český rozhlas s ní startuje nový projekt, zajímá se v něm o to, jak lidé v současné době vycházejí s penězi.

Lidé stále více přispívají formou trvalých dárcovských SMS. Ve srovnání s dalšími humanitárními katastrofami přes ně lidé poslali nejvíc peněz za jeden měsíc v lednu 2005 na sbírky po vlně tsunami v jihovýchodní Asii.

Loni v červnu pak na pomoc po tornádu na jižní Moravě přes DMS přišlo asi 31,5 milionu korun. Letos v březnu na pomoc Ukrajině a Ukrajincům touto cestou přišlo 34,5 milionu korun. Zároveň ale lidé v posledních letech čím dál častěji darují i přes různé online portály.

Integrace uprchlíků

Výzkum Česko 2022: Život k nezaplacení také pravidelně sleduje, jak Češi hodnotí integraci ukrajinských uprchlíků do společnosti. Za poslední měsíc se vnímání integrace změnilo jen minimálně. Nejpozitivnější zůstává u začlenění na pracovní trh. Na tom už podle dat úřadů práce našlo uplatnění zhruba 80 tisíc ukrajinských uprchlíků.

Zhruba polovina respondentů taky hodnotí dobře integraci v oblasti bydlení, kultury a vzdělávání. Mírně se od dubna zvýšilo také pozitivní vnímání toho, jak ukrajinští uprchlíci rozumí a dokážou se domluvit česky.

Hodnocení toho, jak ukrajinské děti zvládají české vzdělávání, se ale od dubna propadlo o čtyři procentní body.

„Víc lidí cítí, že s tím můžou mít v září problémy a že školy jsou nerovnoměrně zatíženy. V některých vznikají separátní třídy, ale naopak zhruba čtyřicet procent škol nevzalo ani jedno ukrajinské dítě. Veřejnost, zejména když má děti, tak cítí potenciální problémy,“ přibližuje sociolog Daniel Prokop ze společnosti PAQ Research.

Jana Karasová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme