Financování volebních kampaní pod dohledem. Kontroloři řeší už šest přestupků

Kontroloři začali dohlížet na čisté financování volebních kampaní. Nově zřízený Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí řeší už prvních šest přestupků. Hlavní práce ho ale čeká až po volbách, kdy strany odevzdají své účetnictví.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Piknik hnutí ANO nedaleko zoologické zahrady v pražské Troji (ilustrační foto)

Piknik hnutí ANO nedaleko zoologické zahrady v pražské Troji (ilustrační foto) | Foto: Martin Karlík

Strany v době kampaně mohou utratit maximálně 90 milionů korun. Je to přitom vůbec poprvé, kdy existuje nějaký limit. Všechny partaje navíc do voleb musí zřídit transparentní a volební účet, evidovat své dárce a nakonec předložit závěrečnou zprávu.

Pokuty za nedodržení pravidel pak kontroloři budou vypočítávat z částky, o kolik bude překročen povolený limit, píše týdeník Respekt.

Rekordmani předvolebních kampaní. Na hraně povolené sumy balancuje hlavně ANO a ČSSD

Číst článek

Sám úřad ale musel na začátku vyřešit problémy s vlastní existencí. Fungovat měl totiž už od letošního ledna, poslanci a senátoři se ale nemohli dohodnout na předsedovi, a proto posunuli termín na březen. Do té doby úřad neměl zaměstnance ani kanceláře.

Pětičlenné vedení začalo pracovat až minulý týden a snaží se tak dohnat ztracený čas. Na úřadě ale zatím pracují jen zaměstnanci ministerstva vnitra. O tuto práci totiž nikdo zatím nemá zájem, přitom má mít až 17 pracovníků.

Chybějící registrace a označení

O prvních čtyřech případech, kdy došlo k porušení nových pravidel pro předvolební kampaně, informoval server iROZHLAS.cz už v červnu. „Jde o delikty v souvislosti s volebním zákonem," popsal tehdy politolog a člen úřadu pro dohled nad stranami Jan Outlý.

Podle dalšího člena úřadu Jiřího Navrátila šlo konkrétně o kampaně vedené bez předchozí registrace a nedostatečně označenou politickou reklamu. „Jedná se o politickou reklamu, která není označená ať už ze strany kandidujícího subjektu, nebo ze strany osob, které nekandidují, ale nejsou registrovány jako třetí osoby," dodal.

Andrea Kubová, Kristýna Guryčová, dbr Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme