Firmy vládly nad státem, říká ministr Žák o blamáži kolem D47. Věří v nalezení viníků

Česko vyhrálo arbitráž za nekvalitní dálnici D47, od stavebních firem ale dostane kvůli liknavosti úředníků jen zlomek požadované částky. Podle ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka selhal systém, protože zástupci státu nehájili zájmy občanů, ale firem. Ministr zároveň předpokládá, že to bude možné dokázat i konkrétním viníkům.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ministr dopravy Zdeněk Žák

Ministr dopravy Zdeněk Žák | Zdroj: ČTK

V arbitráži chtělo Česko po třech stavebních firmách Eurovia, Skanska a Porr celkem 180 milionů korun. Arbitři ale státu nakonec přiznali jen 12,5 milionu. A to kvůli tomu, že se Ředitelství silnic a dálnic o zbylé nároky přihlásilo pozdě, a ty jsou tak promlčené.

„Tady dlouhodobě selhával celý systém, který měl kopat za zájmy občanů, a on nahrával spíše firmám. Co se týče odpovědnosti jednotlivců, já jsem si skoro jist, že přijde ke slovu policie a státní zástupci,“ řekl Zdeněk Žák v rozhovoru pro Radiožurnál.

Přehrát

00:00 / 00:00

Stát vyhrál první arbitráž kvůli závadám na dálnici D47, peníze ale zřejmě neuvidí. Na důvody se Radiožurnál ptal ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka

Stát utrpěl škodu, peníze už ale zpět nedostane, protože si o náhradu škody řekl pozdě. Kdo konkrétně za to nese podle vás odpovědnost?

To se právě snažíme zjistit. Je to velmi složitá kauza v tom, že se táhne mnoho let, a je důkazem toho, že byly plně opodstatněné naše výhrady k tomu, jak stát hájil své zájmy, a že jsme velmi zpřísnili kontrolu jakéhokoli proplácení jakýchkoli částek. Tady prostě a jednoduše došlo t tomu, že firmy vystavovaly faktury a stát je bezhlavě proplácel, aniž by je kontroloval. Takže můžeme říci, že v té době se potvrdilo, že více než stát vládly firmy nad státem.

Vy jste řekl, že se to pokoušíte zjistit - zjišťujete to tedy v rámci ministerstva, nebo už je ve hře i policie?

Ve hře je dokonce daleko víc kontrolních mechanismů. My se snažíme dopídit hlavně toho, jak se vůbec mohlo stát, že někdo proplatil fakturu bez kontroly. A z toho my určitě vyvodíme důsledky. Já mohu říci, že přestože je to velmi stará kauza, tak máme k dispozici veškerou dokumentaci a určitě pachatele zjistíme. Ale znovu chci říci, že to není jen o konkrétním pochybení jednotlivců. Tady dlouhodobě selhával celý systém, které měl kopat za zájmy občanů a on nahrával spíše firmám. Takže náprava nebude jednoduchá, a co se týče odpovědnosti jednotlivců, já jsem si skoro jist, že tady přijde ke slovu policie a státní zástupci.

Stát vyhrál první arbitráž kvůli závadám na dálnici D47

Číst článek

Pro nás je důležitá rovina systémová, my totiž vedeme válku o ještě mnohem více peněz. Podobných sporů, jako je tento, vedeme celkem sedm a minimálně budeme bojovat ještě o 300 milionů korun. Jsou to obrovské částky peněz a stát to nesmí vzdávat. Poslední třetí rovinou, která je stejně tragická, je velký otazník, který se vznáší nad tím, jak jsme vlastně přistoupili v rámci mezinárodních vztahů k hájení našich vlastních zájmů. Tady se prakticky o miliardové částky jedná v rozhodčích řízeních a možná stojí za to znovu se zamyslet nad tím, jestli by nebývalo daleko efektivnější, kdybychom měli možnost tento stát hájit u řádného soudu.

To znamená, pane ministře, že budete procházet materiály i k ostatním stavbám, abyste zjistili, zda firmy třeba nepoškodily stát?

My už to děláme a musím říct, že tam objevujeme jedno nemilé překvapení za druhým. Důležité pro nás je nejen zúčtovat s minulostí, ale nastavit ten systém do budoucna tak, aby to bylo naprosto vyloučeno. Myslím, že všichni vidí, s jakým odporem se setkáváme, to rozhodně nejde jednoduše, protože tady stříháme miliardové proudy, které unikaly ze státního rozpočtu. Nemohli jsme si to dovolit dříve, tím méně si můžeme dovolit dnes, když pracně obracíme každou korunu na dopravní infrastrukturu a peníze se nám kriticky nedostávají.

Problematický úsek dálnice D47/D1 u Ostravy | Foto: ČTK | Zdroj: ČTK

Martin Hromádka, Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme