Fišer povolí noční lety záchranářů na Moravě
Soukromí provozovatelé letecké záchranné služby budou moci svými vrtulníky převážet pacienty i v noci. Ministerstvo zdravotnictví změnilo dohodu, podle které mohli od 1. ledna létat pouze od úsvitu do soumraku, v noci měly nemocné převážet helikoptéry armády a policie. Pokud smlouvu soukromí provozovatelé podepíší, obnovení nočních letů již nebude nic bránit.
Šéf resortu Bohumil Fišer už v pondělí přiznal, že pochybili úředníci, kteří smlouvu připravovali. Ministr novou smlouvu o provozu nočních leteckých záchranných služeb podepsal, ale o problému, který to na Moravě způsobilo prý nevěděl. Po ministerských expertech prý chtěl, aby připravili smlouvu tak stejnou jako loni. Když ji v prosinci podepisoval nevšiml si, že se něco změnilo.
Viníky však Fišer nijak postihnout nechce. "Určitá chyba to byla, ale vyvozovat důsledky není tak jednoduché. Expertů, kteří tomu rozumí, není v republice tolik, abychom si mohli vybírat. Byla to do jisté míry chyba našich úředníků," uvedl.
Nyní probíhají jednání s provozovateli letecké záchranné služby o tom, kdy vrtulníky vzlétnou. Podle ministra Fišera se jedná o technický problém, který by měl být vyřešen do konce týdne. "Záleží na tom, jestli finanční požadavky nebudou příliš vysoké, protože naše letecká záchranná služba má jednu z nejhustějších sítí jednotlivých stanic na světě, takže musíme také šetřit," uvedl Fišer. "Na 99 procent věřím, že do konce týdne bude v Olomouci létat v noci letecká záchranná služba," dodal.
Ministerská chyba způsobila i konkrétní případy ohrožení lidských životů. Například muž ze Štenberka na Olomoucku, kterého v noci postihl infarkt, museli lékaři složitě převážet sanitkou do Brna, protože infarkt jej totiž postihl ještě před svítáním. O něco později, když už vyšlo slunce, postihl infarkt dalšího muže z Olomouce. V té době už lékaři mohli použít vrtulník a v Brně se tak ocitl zásluhou letecké službě dříve než první pacient.
Ministrovo požehnání dostane olomoucká stanice a bude mít non stop službu pro všechny moravské kraje, Vysočinu i část východních Čech. Šéf Olomoucké záchranky Michal Fišer si myslí, že nebude problém takové území zajistit. S tím ale úplně nesouhlasí ostravští záchranáři a politikové. Řešení označují za nesystémové. Tvrdí, že ministerstvo by mělo opravit smlouvy se všemi vlastníky vrtulníků, aby mohly být i přes noc k dispozici všechny stanice. Dá se tedy očekávat. že o letecké záchranné službě na Moravě ještě hodně uslyšíme.
Podle rozhodnutí ministerstva mohly podle nové smlouvy noční záchranné lety provozovat pouze helikoptéry armády a policie. Jejich nejbližší letecká základna pro území Moravy je v Hradci Králové. Olomoucká letecká služba, která převážela pacienty například i do Ostravy nebo Brna, má přitom od poloviny roku 1999 na kontě přes 200 nočních zásahů. Vrtulníky převážejí především pacienty s infarkty, vážnými poraněními a novorozence v ohrožení života.