Flotilu Českých drah posílily 30 let staré rakouské vagony

České dráhy nahradily staré české vagóny s koženkovými sedačkami a osmimístnými kupé sice třicet let starými, ale o něco pohodlnějšími soupravami z Rakouska. "Červená novinka" ve vozovém parku našich drah byla původně určena pro trasu do Českých Budějovic, dráhy ale změnily plány a tak na jih Čech budou i nadále jezdit staré vagony.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Třicet let staré, červeno šedé rakouské vagóny s logem Českých drah

Třicet let staré, červeno šedé rakouské vagóny s logem Českých drah | Foto: Petr Sehnoutka | Zdroj: Český rozhlas

Na první pohled vypadá tento červený vlak s tmavě šedým pruhem v úrovni oken jako klasický rakouský vagon. Až na jeden detail - místo rakouského loga ÖBB tu bíle svítí písmena ČD. A z pátého nástupiště pražského hlavního nádraží nejede do Vídně, ale do Otrokovic.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zařazení rakouských vagónů do flotily ČD sleduje reportáž Petra Sehnoutky

„Vagony samozřejmě dostanou klasický nátěr Českých drah, to znamená modrou a světle šedou barvu. V tuto chvíli jsou ale ještě provozovány v rakouských barvách ty vozy, které jsme uvedli do provozu. Bude to přibližně polovina vozů z těch 32, které jsme koupili, prošly jen základní prohlídkou, nešly do kompletní revitalizace, a proto zatím budou jezdit v tomto nátěru,“ vysvětluje mluvčí drah Petr Šťáhlavský, proč vagony zůstávají v červené barvě.

Ještě před týdnem jely na tomto spoji převážně původem východněmecké vagony. Tyto staronové červené vagony jsou sice stejně staré, vevnitř je vidět ale jistý rozdíl. Dveře jsou automatické, v kupé je jen šest míst a u sedačky lze změnit polohu. I záchody vypadají jako záchody. Změnu oceňují všichni cestující, ačkoli nejde o nijak přehnaný luxus.

Dráhy původně slibovaly posílat vagony na jih Čech. Proč nakonec jedou na Moravu, vysvětluje Petr Šťáhlavský:

„První vozy jsou nasazeny především na expresní vlaky především do Luhačovic a do Veselí nad Moravou, tedy na koridorové trase z Prahy směrem na Moravu. Souvisí to s požadavkem ministerstva dopravy, který vznikl v létě, aby v novém jízdním řádu byly i tyto expresní vlaky provozovány v rychlostním režimu 160 kilometrů v hodině. A právě rakouské vozy tento rychlostní limit splňují.“

Podle Českých drah je navíc koridor do Českých Budějovic spíše než tratí staveništěm a kvůli velkému množství výluk sem nemá smysl posílat modernější vagony.

Změna na koridoru do Českých Budějovic a také na trati z Brna přes Přerov do Ostravy dá čekat až za tři roky. Dopravce sem totiž přesune lepší soupravy ze spojů Eurocity a Intercity, které na jejich původních trasách v té době nahradí nové, luxusní soupravy Railjet.

Petr Sehnoutka, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme