Flotilu Českých drah posílily 30 let staré rakouské vagony
České dráhy nahradily staré české vagóny s koženkovými sedačkami a osmimístnými kupé sice třicet let starými, ale o něco pohodlnějšími soupravami z Rakouska. "Červená novinka" ve vozovém parku našich drah byla původně určena pro trasu do Českých Budějovic, dráhy ale změnily plány a tak na jih Čech budou i nadále jezdit staré vagony.
Na první pohled vypadá tento červený vlak s tmavě šedým pruhem v úrovni oken jako klasický rakouský vagon. Až na jeden detail - místo rakouského loga ÖBB tu bíle svítí písmena ČD. A z pátého nástupiště pražského hlavního nádraží nejede do Vídně, ale do Otrokovic.
„Vagony samozřejmě dostanou klasický nátěr Českých drah, to znamená modrou a světle šedou barvu. V tuto chvíli jsou ale ještě provozovány v rakouských barvách ty vozy, které jsme uvedli do provozu. Bude to přibližně polovina vozů z těch 32, které jsme koupili, prošly jen základní prohlídkou, nešly do kompletní revitalizace, a proto zatím budou jezdit v tomto nátěru,“ vysvětluje mluvčí drah Petr Šťáhlavský, proč vagony zůstávají v červené barvě.
Ještě před týdnem jely na tomto spoji převážně původem východněmecké vagony. Tyto staronové červené vagony jsou sice stejně staré, vevnitř je vidět ale jistý rozdíl. Dveře jsou automatické, v kupé je jen šest míst a u sedačky lze změnit polohu. I záchody vypadají jako záchody. Změnu oceňují všichni cestující, ačkoli nejde o nijak přehnaný luxus.
Dráhy původně slibovaly posílat vagony na jih Čech. Proč nakonec jedou na Moravu, vysvětluje Petr Šťáhlavský:
„První vozy jsou nasazeny především na expresní vlaky především do Luhačovic a do Veselí nad Moravou, tedy na koridorové trase z Prahy směrem na Moravu. Souvisí to s požadavkem ministerstva dopravy, který vznikl v létě, aby v novém jízdním řádu byly i tyto expresní vlaky provozovány v rychlostním režimu 160 kilometrů v hodině. A právě rakouské vozy tento rychlostní limit splňují.“
Podle Českých drah je navíc koridor do Českých Budějovic spíše než tratí staveništěm a kvůli velkému množství výluk sem nemá smysl posílat modernější vagony.
Změna na koridoru do Českých Budějovic a také na trati z Brna přes Přerov do Ostravy dá čekat až za tři roky. Dopravce sem totiž přesune lepší soupravy ze spojů Eurocity a Intercity, které na jejich původních trasách v té době nahradí nové, luxusní soupravy Railjet.