Timmermans: Řádění tornád a dalších přírodních živlů je důsledek lidského chování

Lidstvo se bude muset podle místopředsedy Evropské komise Franse Timmermanse naučit žít v rámci planetárních mezí. Řádění tornád a dalších přírodních živlů je podle něj důsledek lidského chování. Novinářům to Timmermans řekl v pátek na pražském hlavním nádraží před cestou do Ostravy. V hlavním městě se setkal s premiérem Andrejem Babišem (ANO) a jeho týmem.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Frans Timmermans

Frans Timmermans | Foto: Francois Lenoir | Zdroj: Reuters

Body, které Evropská komise představila v klimatickém plánu, neznamenají podle Franse Timmermanse rozhodnutí, ale návrhy řešení, o kterých se bude se členskými státy dále jednat. Zástupcům České republiky místopředseda Evropské komise mimo jiné oznámil, že finanční zdroje modernizačního fondu byly zvýšeny, což podle něj čeští ministři uvítali.

Konec aut se spalovacím motorem? Evropská komise chce od roku 2035 umožnit prodej jen vozů bez emisí

Číst článek

Záplavy, tornáda a jiné přírodní živly, se kterými se potýká i Česká republika, naposledy jihomoravské obce, podle Timmermanse potvrzují, že počasí je nevyzpytatelné po celém světě a je to důsledek lidské činnosti. Na změny je podle něj nutné reagovat, proto Evropská komise připravila klimatický plán, jehož součástí by měla podle Timmermanse být i Česká republika.

Česko je podle něj země, která hledí kupředu, například v otázce cirkulární ekonomiky by mohla být pro mnohé příkladem.

Komise například navrhuje, aby se do roku 2035 skončilo s výrobou benzinových a dieselových vozů. Mnoho automobilek se podle Timmermanse tímto směrem už vydalo a auta výhradně s nulovými emisemi budou některé schopny vyrábět už v roce 2028, 2029 či 2030.

Lidé si podle něj už nyní pořizují elektromobily, provoz je levný, ale pořízení podle nákladné, uvedl. Podle agentury Bloomberg bude ale jejich cena klesat a kolem roku 2027 budou levnější.

Timmermans dále doplnil, že vždy budou lidé závislí na autech a cílem Evropy není je za provoz trestat, ale pomoci jim, aby mohli využívat vozy s nižšími či nulovými emisemi.

Peníze z emisních povolenek

Brusel rovněž navrhuje zásadní rozšíření systému emisních povolenek, jejichž prostřednictvím by se mělo nově platit i za znečišťování ovzduší v důsledku silniční či lodní dopravy a vytápění budov. Průmyslové podniky či aerolinky by už neměly mít nárok na bezplatné povolenky.

Právě z emisních povolenek by měly přibýt peníze do Modernizačního fondu, který může Česko na ekologické projekty využít. K dispozici na ekologické projekty bude mít také finance z mimořádného fondu obnovy.

Evropská komise navrhuje zdanit letecká paliva. Podpoří tak své klimatické závazky

Číst článek

Klimatický plán komise je podle Babiše radikálnější, než se očekávalo, a má obavy o český průmysl a zaměstnanost. Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) z klimatických návrhů ve čtvrtek ocenil zvýšení podílu obnovitelných zdrojů energie a uhlíkové clo, které by měly platit podniky dovážející do Evropské unie neekologicky vyráběné produkty. Skeptický je k ukončení výroby aut se spalovacími motory.

Brabec se spolu s ministrem průmyslu a obchodu a dopravy Karlem Havlíček (za ANO) v podvečer s Timmermansem vydali do Ostravy. Tam se všichni zúčastní kulatého stolu s hejtmany Karlovarského, Ústeckého a Moravskoslezského kraje či se zástupci podniků, odborů i regionálních inovačních center. V Národním superpočítačovém centru je na sobotních 10.15 naplánován tiskový briefing.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme