Funkce šéfa ŘSD se ujal Pavel Kočica. Nahrazuje odvolaného Davida Čermáka

Ředitelství silnic a dálnic ode dneška povede Pavel Kočica. Jednu z největších státních firem má řídit jako nekompromisní a razantní manažer. Oficiálně se funkce ujal krátce před polednem.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Šéfem Ředitelství silnic a dálnic byl jmenován Pavel Kočica | Foto: ČTK

Pavel Kočica se podle svých slov nejprve seznámí se strukturou a chodem společnosti.

„První můj krok bude udělání vnitřního auditu. Na základě toho se asi objeví slabá místa a budeme pokračovat dále rozebíráním smluv, které jsou uzavřené, které se budou uzavírat. Musíme udělat revizi tak, aby se zvětšil náš manévrovací prostor vůči našim dodavatelům,“ řekl krátce po jmenování Pavel Kočica.

To byl ostatně důvod, proč ministr Žák jmenoval právě jednapadesátiletého Pavla Kočicu. Kočica chce dát větší pravomoci podřízeným a plánuje i personální změny, jejichž konkrétní obrysy zatím neuvedl.

Přehrát

00:00 / 00:00

Výměnu šéfů Ředitelství silnic a dálnic hodnotí komentátor Českého rozhlasu Petr Nováček

Krátce po jmenování do funkce se Pavel Kočica seznámil s administrativou svého úřadu a nyní se začíná věnovat konkrétním věcem. Již dopoledne jednal ohledně problematického úseku dálnice D1 u Velké Bíteše, kde se modernizace prakticky zastavila.

Ředitelství silnic a dálnic je státní příspěvková organizace zřízená ministerstvem dopravy a spojů. Letos má projekty za zhruba 37 miliard korun, příští rok bude hospodařit s rozpočtem 35 miliard. Kromě toho využívá prostředků z Evropské unie. Za období od roku 2007 do konce roku 2013 by to mělo být přes dvě a půl miliardy eur.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktorka Jitka Hanžlová přiblížila hospodaření ŘSD

Nejdražší je modernizace dálnice D1, která vyjde přibližně na 14 miliard korun. Kromě toho jsou ve výstavbě další desítky úseků silnic a obchvatů odhadem celkem za 30 miliard korun. Jedná se přitom jen o plánované částky, často se totiž stává, že dodavatelé cenu ještě zvýší o různé nečekané náklady.

Ministr dopravy chce po novém řediteli podniku, aby se stavebními firmami vyjednal slevy. Sám Pavel Kočica dnes ale řekl, že manévrovací prostor pro snížení cen není příliš veliký.

Stavby mají platné smlouvy, nebude proto jednoduché dodavatele přesvědčit, aby z dohodnutých cen a termínů ustoupili. Na druhé straně tvrdší vyjednávání prý může znamenat alespoň nezvyšování už dojednaných cen.

Personální zemětřesení

Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák se dal slyšet, že místo včera odvolaných šéfů Ředitelství silnic a dálnic, Drážního úřadu a Ředitelství vodních cest jmenuje zaručené „odborníky s dlouhým profesním příběhem, který jde za jejich kariérou“.

Jeho kroky vyvolaly ostré reakce odvolaných manažerů, chyby odmítají a zvažují žaloby. Předseda vlády v demisi Jiří Rusnok ale za rozhodnutím svého ministra dopravy stojí.

„Pan ministr my ty věci sděloval předem. Moje reakce je jednoduchá, to znamená, je to jeho odpovědnost, on je zodpovědný za řízení těchto organizací a chápu, že pokud usoudil, že ve všech třech případech kvalita řídících pracovníků prostě neodpovídá jeho představám, tak se rozhodl k výměnám. Já to respektuji,“ uvedl premiér.

Ministerstvo dopravy chce na odvolaného šéfa vodních cest podat trestní oznámení

Číst článek

David Čermák nebyl podle Žáka nejvhodnějším ředitelem v době, kdy správa silnic a dálnic musí znovu jednat o smlouvách s firmami, které se mimo jiné podílejí na modernizaci dálnice D1.

Pavel Kočica jako šéf brněnské společnosti zabývající se projekční a stavební činností je, jak se zdá, ve stavebních kruzích zcela neznámý. Tvrdí to třeba šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš či Petr Svoboda ze Sdružení pro výstavbu silnic.

Nad radikální výměnou šéfů tří zásadních společností stále visí četné otazníky. „Je to mediálně mimořádně zdatný politik, takže se vyskytly spekulace na téma, zda-li ty četné výměny – a ono jich už prosím byla velká síla – nejsou vlastně součástí jeho mediálního pojetí jeho volební kampaně, potažmo volební kampaně SPOZ,“ dodává souvislosti komentátor Českého rozhlasu Petr Nováček.

Jitka Hanžlová, Andrea Čánová, Eva Kézrová, Marína Dvořáková, krw Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme