České firmy si neví rady s GDPR. Třetina z nich ještě ani nezačala s přípravami

Zhruba třetina firem ještě nezačala s přípravami na přísnější pravidla ochrany osobních údajů – GDPR, píše Právo. Většina společností navíc podle výzkumu deníku netuší, co všechno je kvůli nařízení potřeba změnit. Nová pravidla začnou platit od 25. května. Sněmovna začne adaptační zákon unijního nařízení projednávat ve středu.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Osobní údaje lidí získají větší ochranu. Od května začne platit nové evropské nařízení - takzvané GDPR (ilustrační foto)

Osobní údaje lidí získají větší ochranu. Od května začne platit nové evropské nařízení - takzvané GDPR (ilustrační foto) | Foto: CC0 Creative Commons | Zdroj: Fotobanka Pixabay

Průzkum banky ČSOB, z něhož Právo vychází, zmonitoroval zhruba pětistovku malých a středních firem. S přípravami na GDPR vůbec nezačalo 28 procent firem, plně připravených je pouhých 16 procent a například každý desátý podnik o nařízení vůbec netuší nebo se domnívají, že se jich netýká. Podle podnikatelů celou situaci navíc komplikuje česká vláda, která se příslušným adaptačním zákonem evropského nařízení začala zabývat až na poslední chvíli.

Nejasné jsou pro firmy i náklady, které se pojí s novým nařízením. Pětina firem nepočítá kvůli GDPR s žádnými výdaji, další pětina očekává náklady do 50 tisíc korun, třetina podnikatelů pak předpokládá menší investice do 10 tisíc korun. Část dotazovaných netuší, na kolik je GDPR vyjde peněz.

Průzkum ukázal, že jsou i firmy – například jeden z velkých e-shopů – které se připravují poctivě a najímají speciální týmy lidí pro zavádění GDPR. To je ale spíš výjimka, protože většina internetových prodejců (85 procent) nechává opatření kvůli novým pravidlům na poslední chvíli. Spousta z nich také čeká, jestli vznikne nějaká šablona, která by jim práci usnadnila. Podoba evropské směrnice totiž nenabízí jednoznačné řešení.

Evropské nařízení z roku 2016 určuje pravidla a zásady sběru a zpracování osobních údajů. Vliv bude mít na všechny instituce, které data o svých zaměstnancích i zákaznících shromažďují. Firmy, které by s údaji nakládaly neoprávněně, čekají tvrdé pokuty – až půl miliardy korun, či čtyři procenta obratu daného podniku.

Zatím není jasné, co a jak přesně se v českém prostředí změní. Návrh ministerstva vnitra, který by měl předpisy upravovat, proberou poslanci teprve ve středu.

jak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme