‚Papírování‘ při nákupu dovolené, problémy s věrnostními programy. Lidé pociťují první dopady GDPR  

Už tento pátek začínají platit nová pravidla pro ochranu osobních údajů (GDPR). Jejich cílem je zaručit lidem kontrolu nad tím, kde skončí data, která o sobě vyplní třeba při nákupu přes internet. V některých situacích už lidé pocítili dopady nařízení, které teprve vstoupí v platnost - třeba při nákupu letní dovolené nebo při obnovování věrnostních programů obchodníkům.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

GDPR. Ilustrační foto. | Foto: TheDigitalArtist | Zdroj: Fotobanka Pixabay

Nové souhlasy se zpracováním osobních údajů sbírá třeba obchodní řetězec Billa. V prodejnách k tomu má určený box, kam zákazníci vhodí vyplněný formulář.

„Doporučení pro sběr nových souhlasů nám bylo dáno naším pověřencem pro ochranu osobních údajů, proto ke sběru dat dochází,“ doplňuje mluvčí Billy Dana Bartánková.

Zákazníky registrované ve věrnostních programech aktuálně žádají o povolení využívat dál osobní data i další obchodní řetězce. Ne ve všech případech je ale nutné souhlas obnovovat, vysvětluje mluvčí ministerstva vnitra Ondřej Krátoška.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si reportáž Václava Štefana

„Pokud byl souhlas udělen dle pravidel GDPR, tj. zejména svobodně, není třeba jej vyžadovat znovu. Za neplatný je nutno naopak považovat každý souhlas, kdy byl zákazník při získání služby či výrobku nucen zároveň souhlasit se zpracováním osobních údajů.“

A to například tak, že souhlas byl součástí obchodních podmínek. Někteří klienti ale o výhody spojené se slevovými programy přesto přijdou. Kvůli GDPR věrnostní kartu ruší například kosmetická společnost Rituals. Stávající program upravuje také lékárna Sanabilis.

„Poskytujeme několik set věrnostních karet. Původní klientský program ukončujeme a přecházíme na nový, který pro nás spravuje dodavatel,“ řekla už dřív společnice firmy Jana Fedosová.

Cesty mimo EU

Papírování čeká zákazníky také při výběru letní dovolené. I cestovní kanceláře totiž kvůli GDPR upravují smlouvy. Běžně předávají jména a další citlivá data svých klientů hotelům, pojišťovnám nebo leteckým společnostem. Právě s nimi by měly uzavřít dohody o zacházení s údaji cestovatelů, vysvětluje mluvčí Exim Tours Stanislav Zíma.

„Tak abychom svých klientům mohli garantovat, že s jejich osobními údaji nebude nakládáno nad rámec, který potřebujeme pro poskytování služby.“

Místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež varuje, že novinka může působit problémy při zájezdech mimo Evropskou unii. V některých třetích zemích totiž vyžadují kompletní informace o ubytovaných. Stát přitom podle Papeže dostatečně nevysvětlil, jak v takovém případě můžou kanceláře s čísly pasů nebo telefonů svých klientů nakládat.

Václav Štefan Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme